Vă uitați și vă minunați!
Pentru că eu mă uit și
nu-mi vine să cred.
Ceea ce puteți citi în
continuare este răspunsul primit azi 17 martie 2014 la sesizarea trimisă în
atenția Domnului Ministru al Economiei în data de 13 ianuarie 2014.
De la început mi-a fost frică de "exotismul" domeniului, de cunoștințele puține care există despre protecția proprietății industriale în general, despre protecția mărcilor, în special, printre cei care nu activează în acest domeniu.
Nu m-am asteptat însă la un răspuns atât de slab documentat, atât de superficial și, trebuie să o spunem, atât de "fără știință de carte".
În așteptarea răspunsului la cealaltă sesizare, trimisă tot pe 13 ianuarie 2014, și cu speranța ca răspunsul așteptat să se ridice la înălțimea autorității de la care a fost cerut, voi comenta punct cu punct, zilnic, cu culoare albastră, răspunsul primit de la Ministerul Economiei.
De la început mi-a fost frică de "exotismul" domeniului, de cunoștințele puține care există despre protecția proprietății industriale în general, despre protecția mărcilor, în special, printre cei care nu activează în acest domeniu.
Nu m-am asteptat însă la un răspuns atât de slab documentat, atât de superficial și, trebuie să o spunem, atât de "fără știință de carte".
În așteptarea răspunsului la cealaltă sesizare, trimisă tot pe 13 ianuarie 2014, și cu speranța ca răspunsul așteptat să se ridice la înălțimea autorității de la care a fost cerut, voi comenta punct cu punct, zilnic, cu culoare albastră, răspunsul primit de la Ministerul Economiei.
Stimate domn,
Referitor la solicitarea dvs adresata
domnului ministru al economiei, va comunicam urmatoarele date, furnizate de
Directia Generala Politici Industriale, Competitivitate si Afaceri Europene si
Directia Juridica si Relatii Institutionale:
Opinia Dvs cu privire la retroactivitatea
Instrucţiunii este îndreptaţită, context în care conducerea OSIM a fost
atenţionată ca pe viitor să evite situaţii similare.
Cu referire la punctul 7 din Instrucţiuni
Datorită crizei economice, OSIM a apreciat
necesară păsuirea operatorilor economici de la plata taxei aferentă examinării
de fond. Apreciem că nu este contradicţie între tezele din Instrucţiuni
menţionate deoarece prima teza citată se referă la plata taxelor, altele decât
cele aferente examinării de fond, urmând ca taxa de examinare de
fond să fie achitată integral la momentul luării deciziei privind cerea
de examinare de fond.
Cu privire la punctul 8 din Instrucţiuni
Achiesăm la textul punctului 8 din
Instrucţiuni în sensul că nu apreciem oportună publicarea cererilor vădit contrare
ordinii publice/bunelor moravuri, deoarece publicarea poate aduce atingere
imgaginii OSIM, a Ministerului Economiei şi conduce chiar la conflicte etnice
sau de natură diplomatică.
Pe de altă parte, vom propune totuţi OSIM
reformularea textului în sensul că în loc de ’’nu se publică mărcile’’ se va
scrie ’’nu se publică cererile de înregistrare a mărcii’’.
Cu privire la punctul 9 din Instrucţiuni
Este adevarat că Legea nr. 84/1998,
republicată nu prevede expres procedura de cercetare documentară. Procedura a
fost introdusă de OSIM pentru a facilita aplicarea art. 2 din Lege, respectiv
pentru a evita posibilitatea ca marca, a cărei protecţie este solicitată să fie
confundată cu o alta marcă existentă identică. În plus, OSIM a vizat să
deţina o procedură similară cu cea a OHIM, respectiv cea prevăzută la norma 5a
din Regulamentul 2868/95.
Pe de altă parte, apreciem că înştiinţarea
titularului unei mărci identice este oportună pentru preîntâmpinarea unor
viitoare litigii, cât şi pentru punerea în aplicare a art. 8 şi 36 din Legea
nr. 84/1998,republicată.
Considerăm că OSIM îşi poate introduce
orice formă de verificare pentru analiza corectă a unei cereri de marcă.
Cu privire la punctul 10 din Instrucţiuni
Textul aferent punctului 10 din
Instrucţiuni nu este o încălcare a legii, ci o interpretare a reglementării
privind publicarea cererilor de înregistrare a unei mărci. Din text rezultă
clar momentul la care taxa trebuie achitată. Totusi, pentru claritate, ar fi
utilă completarea paragarafului 2 de la punctul 10, la final, cu sintagma ‘’la
momentul publicării cererii’’.
Cu privire la punctele 11 si 12 din
Instrucţiuni
Este adevărat că Legea nr. 84/1998,
republicată nu prevede obligaţia expresă de examinare ex officio a motivelor
relative de refuz, dar aceasta nu înseamna că OSIM nu poate realiza o astfel de
examinare, mai ales având în vedere art. 6 (1) din Lege care prevede
situaţiile în care o marcă poate fi refuzată la înregistrare pentru motive
relative
Cu privire la punctele 14 si 16 din
Instrucţiuni
Oponenţii la înregistrarea unei mărci
plătesc OSIM o taxă de opoziţie prevăzută de OG nr. 41/1998, prin urmare
OSIM are datoria analizării opoziţiilor în interiorul perioadei de 6 luni
aferentă examinării de fond. Totodată punctul 14 din Instrucţiuni nu implică
elemente contrare legii (cu atât mai mult cu cât nu există ‘’prevederi
legale exprese’’), ci aduce clarificări.
Cu privire la punctul 17 din Instrucţiuni
Aveţi dreptate că buna credinţă, până la
proba contrarie, trebuie prezumată, dar OSIM a apreciat necesară introducerea
rubricii pentru a conştientiza solicitanţii de marcă asupra drepturilor
exclusive ale titularilor mărcilor.
Cu privire la punctul 18 din Instrucţiuni
Conform art. 64 şi 65 din Legea nr.
84/1998, republicată, OSIM are atribuţii privind exprimarea unui punct de
vedere asupra cererii de marcă depuse pe cale internaţională, prin urmare nu
apreciem că se încalcă principiul tratamentului egal.
Cu privire la punctul 26 din Instrucţiuni
Nivelul taxei pentru examinarea cu urgenţă
a cererii este prevăzut la art 22(2) din Legea nr. 84/1998,republicată. Din
informaţiile obţinute de la OSIM a rezultat că termenul de 3 luni a fost
respectat în majoritatea cazurilor de examinare de urgenţă. Subliniem că
în cazul nerespectării acestui termen, se aplică prevederea art. 22(5) din
Lege.
Suplimentar menţionăm următoarele:
Conform Planului Naţional de Reformă a
României, în cursul acestui an, Legea nr. 84/1998 va fi modificată pentru a
aduce unele corecţii/ amendări, inclusiv in ceea ce priveste procedura de
înregistrare a mărcilor pe baza aspectelor rezultate din aplicarea de
până în prezent a Legii. După adoptarea Legii, urmează a fi modificate atât HG
nr. 1134/2010 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Legii nr.84/1998,
cât şi Instrucţiunile nr. 5/2012.
Dacă în calitate de petent dovediţi un
interes real şi consideraţi că aţi fost lezat în propriile interese de
aplicarea Instrucţiunilor OSIM în această formă, vă puteţi adresa, în
contencios administrativ, instanţei de judecată pentru atacarea respectivelor
Instrucţiuni.
Cu stima,
Pai e cam asa...ministerul cere opinia OSIM si ce ai primit tu aici este exact ce i-a spus OSIMul. Decat atat!
RăspundețiȘtergere