http://www.osim.ro/marci/instructiune5_17102012.pdf
ANALIZA
unor prevederi ale Instrucțiunii de serviciu nr.
5/2012
Materialul de față are ca
obiect o analiză a Instrucțiunii de
serviciu nr. 5/17.10.2012, privind procedura de examinare în cadrul Serviciului
Mărci/Indicații geografice, (numită în continuare “instrucțiune”) elaborată
și semnată de directorul general adjunct al Oficiului de Stat pentru Inventii
și Mărci, dl. Dr. Ing. Alexandru Cristian Ștrenc, împreună cu directorul Direcției
Juridice, Mărci, Desene și Modele, Cooperare Internațională, dl. Dr. Jur. Liviu
Bulgăr, și șeful Serviciului Juridic, dna. Dr. Jur. Cornelia Moraru.
Analiza asupra instrucțiunii nu
se va concentra asupra erorilor logice, gramaticale sau de altă natură, pe care
aceasta le conține, ci se va axa doar pe contradicțiile între prevederile acestei
instrucțiuni și reglementarile legale în vigoare, reglementări care guvernează
în prezent protecția mărcilor și indicațiilor geografice în România, în
principal Legea nr. 84/1998, republicată, (numită în continuare “lege” sau “legea
mărcilor”, publicată în M.Of. nr. 350 din 27 mai 2010), regulamentul de
aplicare al acesteia, respectiv Hotărârea Guvernului nr. 1134/2010 (numită în conținuare
“regulament”, publicată în M.Of. nr. 809 din 3 decembrie 2010) și Ordonanța Guvernului
nr. 41/1998, republicată, privind taxele în domeniul protecției proprietății
industriale și regimul de utilizare a acestora (publicată în M.Of. nr. 959 din
29 noiembrie 2006).
De asemenea, analiza instrucțiunii
nu se va opri asupra prevederilor legale care îndrituiesc directorul general
adjunct al OSIM să emită un asemenea document, având în vedere faptul că art. 6
alin. 3 din HG nr. 573/1998,
cu modificările ulterioare, face referire doar la atribuțiuni ale directorului
general al instituției. Orice mandat special ar fi trebuit menționat în
preambulul acestei instrucțiuni.
Inițierea modificării legii mărcilor
a apărut în contextul aderării României la Uniunea Europeană, pentru
implementarea în dreptul intern a prevederilor conținute de Directiva
89/104/CEE, care, până la adoptarea modificărilor (legea de modificare fiind Legea
nr. 66/2010, publicată în M.Of. nr. 226 din 9 aprilie 2010) a devenit Directiva
2008/95/CE, precum și de apropiere a reglementărilor interne de Regulamentul 207/2009
privind marca comunitară. Modificarea legii mărcilor nu a însemnat numai renunțarea
la examinarea ex officio a cererilor
de înregistrare marcă, ci și înscrierea într-o evoluție firească, în deplină
concordanță cu tendințele europene, privind dobândirea drepturilor “de monopol”
ce au ca izvor marca înregistrată. Aceasta evoluție este pe deplin confirmată
de textele propuse pentru modificarea Directivei 2008/95/CE. În proiectul
publicat pe site-ul Comisiei Europene se precizează, la pagina 11, primul
paragraf (versiunea în limba română):
“În cele din urmă, abordarea
ex officio creează incertitudine juridică, dat fiind că oficiile care aplică
sistemul ex officio ridică obiecții, în măsura în care sunt vizate drepturile
anterioare, numai pe baza drepturilor deja înregistrate pentru produse și servicii
identice sau similare. În consecință, acestea nu pot oferi o garanție că o
cerere care trece cu succes de controlul ex officio nu va fi respinsă ulterior
pe baza unei mărci care a dobândit un renume pe piață și/sau pe baza unei mărci
anterioare notorii care nu a fost înregistrată. Totuși, această situație duce
la o redundanță inacceptabilă a procedurilor, care sunt atât cronofage, cât și
ineficiente.”
Materializând aceste idei,
proiectul de modificare a Directivei 2008/95/CE introduce, în conținutul
articolului 41, următoarea obligație pentru Oficiile statelor membre:
”Examinarea ex officio pe care
oficiile o întreprind pentru a decide dacă o cerere de înregistrare a unei
mărci este eligibilă pentru înregistrare se limitează la absența motivelor
absolute de refuz prevăzute la articolul 4.”
Cu mare satisfacție se poate
constata că actuala lege mărcilor conține deja această prevedere, pentru care
s-a întreprins de fapt întreaga acțiune de modificare a legii. Este vorba de
prevederile art. 22 (3) (c) care, în esență, sunt conforme cu
prevederile proiectului de modificare a Directivei 2008/95/CE. Ce folos însă
dacă, prin voința a trei funcționari, este modificată o lege dată de
Parlamentul României printr-un act juridic mult inferior, respectiv o instrucțiune
de serviciu.
Este cunoscut faptul că legea
mărcilor prezintă multe inconsecvențe care au generat de la bun început
probleme. Aceste inconsecvențe pot fi rezultatul procesului legislativ
prelungit (circa 5 ani), dar într-o mai mare măsură se datorează lipsei totale de
coordonare și corelare a modificărilor aduse proiectului pe parcursul
procesului legislativ, precum și necorelării dintre prevederile modificate și
cele nemodificate din vechea lege a mărcilor. Trebuie avut în vedere faptul că a fost cazul unui proiect de modificare și nu de o lege
nouă. Au fost deci modificate unele prevederi ale legii, altele rămânând
nemodificate. Cu atât mai mult, corelarea continuă a prevederilor noi cu cele
vechi, mai ales pentru că se intenționa schimbarea sistemului de examinare, era
imperios necesară, iar prin analiza rezultatului, respectiv legea republicată,
se dovedește faptul ca această activitate nu s-a realizat. Faptul că s-a
intervenit asupra proiectului este absolut normal și nu poate reprezenta o
scuză, acest lucru intrând în logica procesului de avizare, dar toate aceste
modificări trebuiau corelate astfel încât să fie păstrată logica actului
juridic și să fie atins obiectivul pentru care trebuia emis. Numai cu titlu de
exemplu, deși legea are un articol de definiții, art. 3, acesta nu conține
noțiunea de depozit reglementar al mărcii.
Noțiunea este însă utilizată de nouă ori înainte să fie definită în alineatul 1
al art. 9, fiind una din noțiunile deosebit de importante în examinarea cererii
de înregistrare a unei marci.
Din păcate instrucțiunea nu
tratează niciuna din problemele principale ale legii, astfel încât argumentele
prezentate în preambul sunt fără fundament. Până în vara anului 2012, deci în
primii doi ani de aplicare, au fost înaintate conducerii OSIM mai multe
proiecte de modificare a legii mărcilor, dar cu toate problemele întâmpinate în
aplicarea acesteia, respectivele propuneri nu au fost luate în considerare, deși
veneau din experiența lucrului de zi de zi cu legea nouă.
Așa cum am menționat anterior,
aspectele activității de organizare a Serviciului Mărci nu fac obiectul acestei
analize. Ele au fost
artificial introduse pe alte considerente decât cele de management performant. Din
acest punct de vedere nu menționăm decât faptul că enumerarea activităților de
la pct. 6 al instrucțiunii este în dezacord cu obiectivul acesteia. Mai mult,
chiar din conținutul pct. 6 transpare cunoașterea superficială a prevederilor
legale de către cei care au elaborat această instrucțiune. Noțiunea de depozit național reglementar nu se
regăsește în lege, după cum nici decizia
de constituire a depozitului național reglementar nu este prevăzută de
legea mărcilor, în forma sa actuală.
Ca ultimă remarcă de ordin
general, instrucțiunea nu respectă principiul reglementării pentru viitor
deoarece a fost dată în data de 17 octombrie 2012, iar în pct. 1 se arată că
aceasta se aplică din data de 1 august 2012. Nu este precizat în conținutul
instrucțiunii ce se întâmplă cu activitățile contrare prevederilor
instrucțiunii, desfășurate în perioada când instrucțiunea trebuia respectată,
numai că nu exista.
Pct. 7 al instrucțiunii are următorul conținut
(citat cu erori cu tot):
”Având în vedere necesitatea
sprijinirii solicitanților, în conditiile crizei economice actuale, OSIM poate
să acorde unele amânări Ia plata taxelor, dar fără prelungirea termenelor de
examinarea și luarea unei hotărâri privind CIM, tinând cont de prevederile art
22 (5) din Lege. În toate situațiile, nu se va putea lua o hotarare fără plata
taxelor restante pentru care s-a acordat amânarea.
În procedura de examinare de
fond a unei CIM, înainte de luarea unel hotârâri, Ia împlinirea termenului de 6
luni sau de 3 luni in situatia examinarii cu urgenta, prima verificare se va
face cu privire Ia existența plății taxelor legal prevăzute, funcție de care,dacă
este cazul, se continuă examinarea de fond. În lipsa dovezii de plata a taxei
de examinare la dosarul CIM, procedura de examinare fond nu se efectuează.
Examinatorul de fond al CIM, poate notifica solicitantului cu 30 de zile
înainte de împlinirea termenului legal de examinare, că acesta are obligația, cf.
OG.41/98, să achite taxa de examinare de fond a CIM, în caz contrar aceasta
urmând a fi respinsă.”
Acest text intervine peste niște
prevederi legale foarte clare cu privire la plata taxei de examinare. Este
vorba de prevederile art. 14 din lege care acordă solicitantului un termen de 3
luni de la depunerea cererii pentru comunicarea dovezii plății taxei de
examinare. Existența taxei de înregistrare în acest articol reprezinta o dovadă
a necorelării prevederilor între legea nouă și legea veche, în legea nouă taxa
de înregistrare, în formularea “taxa de depunere”, este cerută chiar la depunerea
cererii, fiind condiție de depozit, ca și taxa de publicare (a se vedea art. 9
din lege). De asemenea, mai este vorba despre prevederile art. 16 (3) din
lege care stabilește posibilitatea prelungirii termenului de plată a taxei de
examinare cu două luni, fiind singura posibilitate legală de “amânare” la plata
taxei de examinare. Aici trebuie amintite prevederile art. 1 și art. 36 (1)
din O.G. nr. 41/1998, republicată,
privind taxele în domeniul protecției proprietății industriale și regimul de
utilizare al acestora, reglementari care interzic efectuarea procedurilor fără
plata taxelor legale. Mai trebuie precizat faptul că, chiar dacă contravențiile
prevăzute de art. 36(1) din O.G. nr. 41/1998, republicată, rezultate din
aplicarea instrucțiunii de mai bine de un an de zile, nu sunt constatate prin
inacțiunea persoanei prevăzute de lege să o facă, aceasta nu înseamnă ca aceste
contravenții nu există.
Textul pct. 7 al instrucțiunii
are prevederi neclare și contradictorii. Se spune: În procedura de examinare de fond a unei CIM, înainte de luarea unel
hotârâri, Ia împlinirea termenului de 6 luni sau de 3 luni in situatia
examinarii cu urgenta, prima verificare se va face cu privire Ia existența
plății taxelor legal prevăzute, funcție de care,dacă este cazul, se continuă
examinarea de fond. Cu alte cuvinte, procedura de examinare se efectuează
indiferent dacă există sau nu dovada de plată a taxei legale respective, iar
existența ei este verificată înainte de luarea unei hotărâri, deci în final.
Acest fapt contravine art. 1 din O.G. nr. 41/1998. În contradicție cu textul
citat este următoarea teză a pct. 7 al instrucțiunii: În lipsa dovezii de plată a taxei de examinare la dosarul CIM,
procedura de examinare fond nu se efectuează. Acest text este conform legii însă contrazis de
cel dinainte, conform căruia examinarea se efectuează fără existența dovezii de
plată a taxei de examinare. De fapt intenția autorilor a fost de a obliga
examinatorii la efectuarea procedurii de examinare fără existența dovezii de
plată a taxei de examinare la dosarul cererii de înregistrare marcă. Acest fapt
este confirmat de următoarea teză a pct. 7 și de conținutul pct. 6 al instrucțiunii
în care se spune: - Transmiterea în
,,Examinarea de fond” a cererii de înegistrare marcă, imediat după publicarea electronică, fără a fi
condiționată de existenta dovezii de plată a taxei pentru efectuarea procedurii
de examinare la dosarul CIM.
Pct .7 al instrucțiunii are o
teză finală în care se stabileste faptul ca: Examinatorul de fond al CIM, poate notifica solicitantului cu 30 de
zile înainte de împlinirea termenului legal de examinare, că acesta are obligația,
cf. OG.41/98, să achite taxa de examinare de fond a CIM, în caz contrar aceasta
urmând a fi respinsă. Aceasta prevedere nu își are niciun suport nici în
lege, nici în regulament și comportă timp și bani consumați inutil deoarece
momentul acestei
re-notificari a solicitantului este oricum în afara
termenelor legale pentru achitatea acestei taxe.
Pct. 8 al instrucțiunii are următorul conținut
(citat cu erori cu tot):
”In aplicarea art 5 alin. 1
lit.i) și m) din Lege, nu se publică marcile, care contin elemente sau care în
integralitatea lor , sunt in mod vadit contrare ordinei pubice sau bunelor moravuri,
ori care contin semne cu inalta valoare simbolică sau religioasa, ori de
discriminare rasiala. Oprirea de la publicare a marcii, se face
cu avizul Serviciului Juridic si va fi adusă Ia cunoștința solicitantulul în scris
și motivat.”
Aceasta prevedere este complet
în afara legii și regulamentului, care nu conțin nicio prevedere pe care o
asemenea oprire de la publicare s-ar putea întemeia. Faptul este cu atât mai
grav cu cât procedura de publicare, conform legii, are niște consecințe care
pun sub semnul întrebării întreaga procedură privind cererea de înregistrare a
unei mărci.
Trebuie făcută o paranteză. Pct.
8 al instrucțiunii scoate în evidență o problemă gravă a legii, care își are
obârșia tot în lipsa de corelare a prevederilor legii vechi cu modificările
aduse în 2010. În primul rând este important de precizat că legea veche a mărcilor
nu prevedea publicarea cererii de înregistrare a mărcii, inspecția publică făcându-se
abia dupa decizia OSIM de înregistrare a mărcii. Eroarea gravă a legii noi este
aceea că obligă OSIM la publicarea cererii de înregistrare marcă înaintea
examinării motivelor absolute de refuz. Și de aici, evident și alte consecințe
nefericite, respectiv publicarea cererii înainte să capete validitatea necesară
unui asemenea document, respectiv fără plata taxei de examinare, plată care
reprezinta în fapt proba realei voințe de înregistrare a unei mărci. În acest
sens a fost înaintată conducerii OSIM, în februarie 2011, o propunere de modificare
a legii prin ordonanță de urgență, dar nu a fost luată în considerare.
Este important de precizat
faptul că publicarea cererii de înregistrare marchează intrarea acesteia într-o
perioadă de protecție provizorie. Aceasta protecție provizorie conferă
solicitantului drepturi similare cu ale titularului mărcii înregistrate. În
condițiile în care în prezent OSIM publică cererile de înregistrare marcă doar
în urma unei examinări formale, fără nici o examinare de fond, cred că este
evident ce consecințe poate avea acest lucru, câte abuzuri pot să apară în
acest caz.
Pct. 9 al instrucțiunii conține următoarele
prevederi (citat cu erori cu tot):
”În conformitate cu
prevederile Art.13 din Regulament, in vederea constituiril depozitului
reglementar, Biroul examinare preliminară, examinează CIM depuse pe cale
națională.
În cadrul procedurii de
examinare preliminară, examinatorul verifică dacă obiectul CIM, este conform cu
întelesul art.2 din Lege, respectiv dacă este îndeplinită conditia ca,,semnul
ce constituie marca sa permita a distinge produsele sau servicille unei intreprinderi
de cele ale altei intreprinderi”, ca funcție esentiala a mărcii.
Verificarea se face în
cadrul Biroului Examinare Preliminară la identitate de marcă (nu prin ecuatie
de căutare trunchiată) pentru produse identice sau similare.
Verificarea se face în
Registrul mărcilor înregistrate în RO depuse pe cale națională, în Romarin
pentru mărcile internaționale ce desemnează România (în sistemul Madrid) cât și
pentru mărcile comunitare. Verificarea nu se face pe Google.
Rezultatul acestei verificari
se mentioneaza intr-un ,,Raport de cercetare” în care se indica cel putin nr.
mărcii identice, și respectiv titularul acesteia. Raportul de cercetare
constituie un standard de calitate, impus de către OSIM, pentru procesarea unei
CIM în examinarea preliminară.
In cazul în care, în urma
verificării , a rezultat existența unei mărci identice, pentru produse identice
din aceiași clasă sau pentru produse similare din clase diferite, înregistrate
pe cale natională, internațională, comunitară, aceasta urmează să fie
menționată expres, ca atenționare, în ,,Notificarea de constituire a
depozitului reglementar și atribuire a datei de depozit” a CIM, care va fi
însoțită de ,,Raportul de cercetare”.
“Notificarea de constituire
a depozitului reglementar” care conține și o atenționare privind existența unei
marci identice înregistrată, însoțită de ,,Raportul de cercetare” se comunică atat
solicitantului, respectiv mandatarului dacă acesta are un mandatar, cat și spre
știintă titularului mărcii identice înregistrată.”
Cu toată formularea alambicată,
acest punct al instrucțiunii introduce două proceduri neprevăzute de lege sau
de regulament. Este vorba, în primul rând, de cercetarea documentară pentru
identificarea unor mărci identice anterior înregistrate. Nu numai că această
activitate nu este prevăzută de lege, dar ea nu este nici necesară în procesul de
examinare. În schimb, înseamnă resurse
umane dislocate din activitățile prevăzute de lege și alocate unor activități
neprevăzute de lege sau de regulament. În al doilea rând, este vorba de atenționarea
solicitantului cererii în cauză și titularului mărcii anterior înregistrate
rezultat în urma verificării introduse arbitrar, titular care, având în vedere
bazele de date în care se face verificarea, poate fi oriunde în lume.
Foarte important de precizat
este și faptul că această procedură, pe langă resursele umane consumate, grevează
și asupra bugetului OSIM prin costul trimiterilor poștale rezultate din aplicarea
acestor prevederi în afara legii și inutile, rezultate din neînțelegerea
mecanismelor examinării unei cereri de înregistrare marcă în conformitate cu
prevederile legale în vigoare. De asemenea, mai trebuie precizat faptul că, în cadrul
Serviciului Mărci din OSIM examinarea preliminară este efectuată doar din punct
de vedere formal și, în nici un caz, nu se face examinarea distinctivității mărcii,
așa cum se sugerează în al doilea paragraf al pct. 9 al instrucțiunii.
Distinctivitatea mărcii iși are sediul materiei în art. 5 din lege și este un atribut
al examinării de fond. Se face însă o confuzie gravă între distinctivitatea mărcii
și disponibilitatea ei, dar acest aspect va fi tratat la analiza pct. 12.
Pct. 10 din instrucțiune are următorul conținut
(citat cu erori cu tot):
”După constituirea
depozitului reglementar al CIM, acesta se publică pe cale electronică, în termen
de 7 zile, cf. prevederilor art.17 din Lege, în ordine cronologică Ia
împlinirea termenului (nu săptămânal). Publicarea electronică va conține, după
caz și mențiunea identificării unei mărci identice.
Publicarea electronică a CIM
conform art.17 din Lege, nu va fi condiționată de plata taxelor de publicare,
avand în vedere ca Legea 84/1998 republicată, cît și OG. 41/1998 - anexa 4, nu
prevăd taxe pentru publicarea electronică.
În cazul în care taxa de
publicare nu este achitată, Notificarea de constituire a depozitulul va conține
în temeiul art.13 alin.(5) din Regulament și o atenționare privind lipsa taxei
de publicare a CIM și termenul în care aceasta poate fi plătită. Conform art.
13 aIin.(5) din Regulament, in situatia in care solicitantul nu regularizeaza
plata taxei in termenul legal de 3 luni, CIM este respinsa de către
examinatorul care procesează dosarul CIM.”
Din cauza lipsei experienței în
examinarea cererilor de înregistrare marcă și prin ignorarea principiilor
elementare de drept s-a ajuns la prima teză din acest punct 10 al instrucțiunii.
În primii doi ani de aplicare
a legii, publicarea cererilor s-a facut săptămânal. Aceasta însemna efectuarea
unei singure proceduri de publicare pe parcursul unei saptamani, editarea unui
singur Buletin Oficial de Proprietate Industrială (BOPI) secțiunea “Cereri de înregistrare
marcă”. Acum, în urma aplicării prevederilor instrucțiunii, cererile se publică
zilnic și tot zilnic se editează câte un BOPI pentru secțiunea amintită. Pe lângă
creșterea volumului de muncă efectuat, fără nici un avantaj pentru OSIM sau
pentru solicitanții sau titularii mărcilor anterior înregistrate, această
abordare a publicării cererilor de înregistrare marcă reprezintă un dezavantaj
major pentru orice persoană interesată. Eliminarea examinării ex officio a motivelor relative de refuz
înseamnă și supravegherea continuă a cererilor de înregistrare depuse. De unde până
la apariția instrucțiunii era necesară săptămânal o singură intrare pe site-ul
OSIM, acum este necesară o supraveghere zilnică a cererilor de înregistrare marcă
ceea ce duce la creșterea substanțială a costurilor acestei activități.
Ceea ce urmează în acest pct.
10 al instrucțiunii este aberant. Deși legea prevede foarte clar, prin coroborarea
art. 9 și art. 17, faptul că o cerere de înregistrare marcă nu este publicată fără
achitarea taxei de publicare, aceasta fiind condiție de depozit potrivit art. 9
din lege, instrucțiunea impune publicarea fără îndeplinirea unei condiții legale
pentru depozitul reglementar și impune examinatorilor executarea unei proceduri
fără achitarea taxei legale pe motiv că legea, regulamentul și OG nr. 41/1998
nu prevad taxe pentru publicare electronică. Autorii instrucțiunii pun deci
examinatorii OSIM să încalce legea, făcându-i pasibili de pedeapsa
contravențională prevăzută de art. 36 (1) din OG nr. 41/1998, republicată.
Autorii instrucțiunii cred că utilizând un joc de cuvinte, publicare electronică în loc de publicare,
în format electronic, legea poate fi eludată. Ceea ce este aberant în continuarea
pct. 10 al instrucțiunii este faptul că dacă “solicitantul nu regularizează plata taxei în termenul legal de 3 luni”
acest lucru conduce la respingerea cererii. Cu alte cuvinte, neplata taxei de
publicare conduce la respingerea cererii de înregistrare marcă, dar publicarea
în sine (în format electronic) se poate efectua fără dovada de plată a taxei de
publicare!?! În ultima teza a pct. 10 este invocat art. 13 (5) din regulament
și nu putem să nu ne întrebam dacă a fost într-adevăr citită această
reglementare. Acest art. 13 (5) spune în esență că, solicitantul are trei
luni să completeze lipsurile în constituirea depozitului și faptul că data
depozitului este data la care aceste elemente au fost comunicate OSIM. Această
prevedere, coroborată cu prevederile art. 17 din lege, care spun că sunt
publicate numai cererile care au data de depozit, dau adevărata dimensiune a
ilegalității pct. 10 din instrucțiune.
Implicațiile acestei
ilegalități sunt importante, încurajând fraudele care deja s-au făcut privind înregistrarea
mărcilor. Și aceste aspecte au făcut obiectul unei propuneri de amendare a
legii, de asemenea ignorată de conducerea OSIM. Publicarea cererilor de înregistrare
marcă fără plata taxei de publicare este complet ilegală, dar nu numai atât.
Această prevedere din instrucțiune grevează asupra veniturilor OSIM deoarece se
efectuează publicarea cererii fără a avea niciun control asupra plății
ulterioare a acestei taxe legale. De asemenea, favorizează persoanele care văd în
înregistrarea mărcilor un mijloc de extorcare de bani de la titularii mărcilor
anterior înregistrate. Cazurile sunt cunoscute, inclusiv de catre autorii instrucțiunii,
și nu sunt puține.
Pct. 11 al instrucțiunii conține următoarele
prevederi (citat cu erori cu tot):
”După constituirea
depozitului reglementar al CIM, “Notificarea de constituire a DR”, cât și
“Publicarea CIM” în BOPI, Biroul Examinare preliminară transmite de îndată
dosarul CIM, Ia Biroul Examinare de fond, în vederea efectuării procedurilor de
examinare legal prevăzute. Preluarea dosarelor CIM în Biroul.examinare de fond
nu va fi condiționată de existenta plății taxelor de examinare.
Repartizarea dosarelor CIM în
cadrul Biroul.examinare fond se fac în mod egal, aleatoriu, toți examinatoril
avînd competențe egale si fara luarea in considerare a unor anumite specializări
pe anumite clase, ori motive absolute/relative, ori dosare cu sau fără opoziție
formulate.
În procedura de examinare de
fond a CIM, se va examina îndeplinirea tuturor condițiilor prevăzute de art.22,
art.2 și art 5 din Lege.
În privința prevederilor art
5 (1) lit.a) , coroborate cu prevederile art.2 din Lege, respectiv indeplinirea
conditiei ca “semnul sa permita a distinge produsele sau intreprinderi de cele
ale altei intreprinderi”, examinarea se va face Ia nivel de identitate ori similitudine,
pînă la riscul de confuzie în percepția consumatorului, pentru produse/servicii
identice din aceeași clasă ori pentru produse/servicii similare din clase
diferite. ”
În contradicție cu prevederea
legală foarte clară, respectiv art. 22 (3) care precizează ce trebuie
examinat cu privire la o cerere de înregistrare marcă, în pct. 11 instrucțiunea
introduce și alte criterii, respectiv examinarea în raport cu mărci anterior înregistrate,
ceea ce legea nu prevede, iar acest fapt este întărit de textul punctului
urmator al instrucțiunii.
Pct. 12 din instrucțiune are următorul conținut (citat
cu erori cu tot):
”Având în vedere
prevederile:
-art. 8 potrivit caruia “
dreptul Ia marcă apartine solicitantulul care a depus primul in conditlile legi
cererea de inregitrare a marcii:
-art. 6 alin.1 lit.a
potrivit caruia “o marca este refuzata la inregistrare daca este identica cu o marca
anterioara, iar produsele sau serviciile pentru care marca este solicitata sunt
identice cu cele pentru care marca anterioarea este protejata”;
-art. 2 potrivit caruia “poate
constitui marca orice semn . . . cu conditia ca aceste semne sa permita a
distinge produsel ssau serviciile unei personae de cele ale altei persone”
corelat cu art. 22 alin.2 lit. și respectiv cu art 5 alin.1 ,
OSIM va respinge cererile de
înregistrare marcă pentru care în Raportul de cercetare, sau în orice alt mod,
s-a mentionat/identificat, existenta unei marci anterioare identice pentru
aceleasi clase produse , iar solicitantul nu a depus acordul din partea
titularului marcii anterioare.”
În acest text se caută o
modalitate pentru respingerea cererilor de marcă identice, într-o cu totul altă
manieră decât prevede legea și este greu de înțeles ambiția autorilor instrucțiunii
de a realiza acest lucru. Art. 8 din lege este cel care guvernează anterioritatea.
Nu se poate o lege a mărcilor fără un asemenea articol pentru că există o
succesiune temporală a înregistrării mărcilor care trebuie luată în
considerare, iar art. 8 tocmai asta face. Art. 6 este citat incomplet. O marcă
este respinsă la înregistrare și dacă este similară cu o marcă anterior înregistrată,
iar produsele sau serviciile sunt identice sau similare de asemenea. Prin citarea trunchiata a art. 6 instrucțiunea
introduce o discriminare inacceptabilă între titularii de mărci anterior înregistrate.
Cu alte cuvinte, OSIM apără, cu de la el putere, pentru ca legea nu îi acordă
această prerogativă, numai titularii mărcilor anterior înregistrate identice,
iar ceilalți să facă bine să plătească pentru opoziție, pentru ca NOI,
semnatarii instrucțiunii, nu-i luăm în seamă. Inacceptabil și incalificabil
deopotrivă. Art. 6 este pus în operă de către art. 19 din lege, articol care
stabilește procedura de opoziție. Fără acesta, art. 6 nu este decât o enumerare
de situații și atâta tot. Art. 2 din lege reprezinta definiția mărcii, iar aici
este citat trunchiat, autorii instrucțiunii având o înțelegere total greșită a
noțiunii de distinctivitate a unei mărci. Este de neînțeles cum de Manualul de
examinare OHIM este citat în mai multe situații pe parcursul instrucțiunii, dar
nu a fost studiat și în ceea ce privește distinctivitatea unei mărci, pentru a
se înțelege eroarea în care se află autorii instrucțiunii. În aceeași măsură, dacă
nu chiar mai la îndemână, ar fi fost ascultarea opiniilor examinatorilor OSIM, cel
puțin nu mai era necesară traducerea din limba engleză, abordarea fiind
identică
Facem o paranteză pentru a
explica. Cuvântul “pâine” nu poate fi înregistrat ca marcă pentru produse de
panificație pentru ca este complet lipsit de distinctivitate, denumind efectiv
produsul. Construcția “neagră cu semințe”, eventual însoțită și de un element
grafic, este slab distinctivă, făcând aluzie la produsul respectiv. Cuvantul “Pegas”
este distinctiv pentru produse de panificație și poate fi inregistrat ca marcă pentru
aceste produse. Asta nu înseamnă că o cerere nouă pentru marca “Pegas” poate fi
respinsă pe lipsă de distinctivitate deoarece oficiul a găsit o marcă
anterioară identică și pretinde, în mod eronat, că acest fapt nu mai permite “a distinge produsele sau serviciile unei
persoane de cele ale altei persoane”. Aceste lucruri fac parte din abecedarul
examinării cererilor de înregistrare marcă.
Revenind la pct. 12 al instrucțiunii,
este complet ilegal ca printr-o construcție ambiguă, alcatuită din articole de
lege citate trunchiat, examinatorii OSIM să fie obligați la încălcarea legii.
Respingerea unei cereri de înregistrare marcă pe baza existenței unei marci
anterioare, citată într-un raport de cercetare pe care legea nu îl prevede, fără
a avea la bază o decizie în urma unei opoziții, este complet în afara legii. Și
numai atât, dar aceasta denotă din nou lipsa de experiență și necunoașterea
tuturor mecanismelor care reprezintă de fapt examinarea unei mărci. Respingerea
cererii de înregistrare pe baza instrucțiunii, invocând deci o marcă anterioară
în afara procedurii de opoziție, este complet ilegală și încalcă atât
drepturile titularului mărcii anterior înregistrate cât și cele ale
solicitantului. Poate este mai greu de înțeles, dar atât timp cât legea nu mai
prevede examinarea ex officio a
motivelor relative de refuz, OSIM nu mai are dreptul de utilizare a mărcilor
anterior înregistrate împotriva unor cereri de înregistrare marcă și oricând
poate fi acționat în instanța pentru utilizarea fără drept a unei mărci. Pe de
altă parte, respingerea cererilor de înregistrare pe baza instrucțiunii încalcă
dreptul la apărare al solicitantului cererii, drept conferit de lege prin posibilitatea
solicitării dovezilor de folosință ale mărcii anterioare, în lipsa acestora
cererea putând fi admisă. Toate aceste aspecte necesită experiența examinării
cererilor de marcă, experiență care există cu prisosință în OSIM, dar care a
fost nesocotită la elaborarea acestei instrucțiuni.
Pct. 13 din instrucțiune reprezintă o masură
organizatorică, oricum modificată printr-un ordin ulterior.
Pct. 14 din instrucțiune conține următorul text (citat
cu erori cu tot):
”În cazul formulării unei
opoziții la inregistrarea unei mărci, aceasta va fi analizata fără a fi
condiționată de plata taxelor de examinare a CIM, urmand ca solutionarea
opozitiei sa se faca în termenul legal.
Toate procedurile vor fi
efectuate în termenele legal stabilite, de regula in termen de maximum 6 luni
de Ia publicarea DNR, astfel ca in examinare deciziile privind CIM să fie luate
cu celeritate.”
Este adevarat că pe această
chestiune îngustă, respectiv momentul când se începe examinarea
unei opoziții depusă împotriva unei cereri de înregistrare marcă, nu exista
prevederi legale exprese. Dar asta nu înseamnă că nu sunt soluții. În nici un
caz cea prezentată în prima teză a pct. 14 al instrucțiunii, pentru că această
soluție nu face decât să înlesnească frauda în înregistrarea mărcilor și nu
respectă în niciun fel spiritul legii.
Va fi mai ușor de înțeles pe
un exemplu. Să presupunem ca exista o marcă înregistrată “PREVENT” pentru
câteva clase de produse, oarecare. La nivel local această marcă se bucura de un
oarecare renume astfel încât atrage atenția nu numai consumatorilor onești, ci și
altor “întreprinzători”. Unul dintre aceștia depune o cerere pentru înregistrarea
mărcii “PREVENTE” pentru toate cele 45 de clase din Clasificarea Nisa. Costurile
acestei operații, conform instrucțiunii, 36 de lei, aceasta însemnând ca
cererea este deja publicată și intrată deci în perioada de protecție
provizorie, situație în care solicitantul a început deja să notifice supermarketurile
unde se vând produsele purtând marca “PREVENT” amenințând comercianții cu acționarea
în instanța pentru contrafacere, fapt perfect posibil, conform art. 37 din lege.
Conform instrucțiunii, OSIM nu va respinge aceasta cerere pentru ca nu este
identitate nici de semne, PREVENT – PREVENTE, nici de produse sau servicii.
Rămâne deci calea opoziției pentru care titularul mărcii anterioare trebuie să
plătească 4.968 lei (a se vedea OG nr. 41/1998, republicată, anexa 4, pct. 13),
adica exact de 138 de ori mai mult decât a plătit “întreprinzătorul” pentru a
crea această situație. Și acum vin prevederile pct. 14 din instrucțiune care
obligă examinatorul să analizeze opoziția fără sa aștepte ca “intreprinzătorul”
să achite taxa de examinare. Rezultatul: titularul mărcii anterior înregistrate
pierde 4.968 lei (nu mai discutam de onorariul consilierului) chiar dacă cererea
de înregistrare a mărcii “PREVENTE” va fi respinsă pentru neplata taxei de
examinare. La o ”propunere binevoitoare” de 3.000 de lei contra retragerii
cererii de înregistrare marcă, deci eliminarea cheltuielilor cu opoziția (taxa
plus onorariu consilier), oare ce va face titularul mărcii anterior înregistrate?
Acest scenariu nu l-am inventat, el s-a întâmplat.
Soluția logică, normală, în spiritul
legii nu este nici pe departe cea dată de pct. 14 din instrucțiune. Legea are în
vedere, în procedura de opoziție, două părți egale în drepturi, iar aceste
drepturi trebuie sa fie VALIDE, dreptul anterior opus și cererea de înregistrare
marcă. Pe baza principiului simetriei, dacă opoziția poate fi suspendată până
când dreptul anterior invocat devine valid (a se vedea art. 20 (3) din lege),
așa trebuie să se întample și cu cererea de înregistrare marcă, iar analiza
opoziției nu trebuie să înceapă decât dacă este achitată taxa de examinare, caz
în care cererea de înregistrare marcă devine un drept valid, parte a procedurii
de opoziție. Revenind la exemplul anterior, dacă cererea de înregistrare a mărcii
“PREVENTE” a fost depusă cu bună credință atunci “întreprinzătorul” ar trebui
să achite taxa de examinare în suma de 8.316 lei (a se vedea OG nr. 41/1998,
republicata, anexa 4, pct. 3). Probabil că declarația din formularul cererii de
înregistrare, la care îl obligă pct. 17 in instrucțiune, îl va determina să o
facă!!!
Pct. 16 din instrucțiune are următorul conținut
(citat cu erori cu tot):
”În situația
depunerii unei sau mai multor opozitii, privind aceeași CIM, vor fi avute in vedere
urmatoarele principii:
a)
-In cazul in care la o CIM sunt inregistrate mai multe opozitii se solutionează
fiecare opozitie in parte, în ordinea cronologică a formulării acestora și se
va emite un Aviz pentru fiecare opoziție soluționată.
b)
-In cazul in care Ia o CIM sunt inregistrate mai multe opozitii, se solutioneaza
fiecare opozitie in parte, fara a considera ca, la admiterea uneia, celelalte
ramîn fără obiect.
c)
-Avizele privind soluționarea unor opoziții formulate cu privire la aceeașì CIM,
se transmit examinatorului de fond. Decizia privind CIM, va menționa expres
avizele emise privind fiecare opozitie in parte și va fi motivată temeinic și
complet.”
Și aceste “principii” conținute de pct. 16 din instrucțiune
sunt ilegale în aceeași măsură în care sunt și prevederile conținute de pct. 14
din instrucțiune. Din nou nu se înțelege că părțile, într-o procedură de opoziție,
trebuie sa fie egale și invocând drepturi valide. AMBELE! Ori dacă prima
opoziție este soluționată în favoarea oponentului, iar cererea de marcă este
respinsă în totalitate, atunci una din părțile implicate în cea de-a doua
opoziție deține un drept incert și, conform principiului simetriei, aceasta
trebuie suspendată până când decizia primei opoziții rămâne definitivă. Abia
atunci se poate decide în cealaltă opoziție. Și da, dacă soluția este
confirmată în final, cealaltă opoziție rămâne fără obiect și taxa trebuie
returnată respectivului oponent. Ori, instrucțiunea, și în acest pct. 16,
încalcă spiritul legii, impune o muncă inutilă și defavorizează în continuare
titularii mărcilor anterior înregistrate.
Pct. 17 din instrucțiune impune (citat cu erori cu
tot):
”In formularul tip al Cererii de inregistrare
marcă, va fi introdusă o nouă rubrică cu urmatorul conținut : “ Solicitantul, declara
pe propria raspundere, că cere înregistrarea mărcii cu buna credință.”
Oare nu se cunoaște faptul că, până la proba
contrară, în toate cazurile buna credință este prezumată?
Pct. 18 din instrucțiune are următorul conținut
(citat cu erori cu tot):
”Cererile de inregistrare marca
depuse pe cale internațională, sunt examinate de Biroul Examinare cereri
internaționale, conform prevederilor art 64 si 65 din Lege si Regulamentul
Comun de execuție al Aranjamentului si Protocolului de Ia Madrid. ”
Deși aparent inofensiv, acest
pct. 18 al instrucțiunii încalcă principiul tratamentului egal conținut de art.
2 din Convenția de la Paris pentru protecția proprietății industriale, actul de
la Lisabona, prin aceea că prevederile instrucțiunii nu se aplică cererilor de înregistrare
marcă depuse pe cale internațională. Acestea vor fi examinate “conform prevederilor art 64 și 65 din Lege și
Regulamentul Comun de execuție al Aranjamentului și Protocolului de Ia Madrid”,
ceea ce înseamnă ca nu vor “beneficia” de modificările și interpretările aduse
legii și regulamentului de instrucțiunea în discuție, modificări și interpretări
pe lângă lege și spiritul acesteia care rămân destinate doar cererilor depuse
pe cale națională.
Prevederile instrucțiunii conținute
de pct. 19 – 21 sunt inutile pentru că în OSIM, cel puțin după intrarea în vigoare
a legii noi, respectiv din 10 mai 2010, s-a procedat în aceeași manieră, iar
prevederile conținute de pct. 22 – 25 sunt chestiuni organizatorice.
Pct. 26 din instrucțiune are următorul conținut
(citat cu erori cu tot):
”In situatia in care in baza
art. 22 din Lege se solicita examinarea cu urgenta a cereril de inregistrare,
aceasta trebuie să fie însoțita de dovada plații taxei de urgentare fara de
care Serviciul Marci/Indicatli Geografice nu se poate incadra în examinarea CIM
în 3 luni.
Solicitantul unei cereri de înregistrare
marcă care dorește examinarea cu urgență trebule să menționeze aceasta in mod
expres în formularul tip de Cerere înregistrare marcă, care va fi modificat
corespunzător. Cererea de examinare cu urgență trebuie să fie însoțită de copia
documentului de plată a taxei suplimentare de urgentare, potrivit art. 22, alin.
2 din lege.
Orice solicitare de
examinare cu urgență depusă la OSIM după data publicării cereril de înregistrare
marcă nu poate fi luată în considerare chiar dacă este însoțită de plata
taxelor prevăzute de lege, iar plata facuta se restituie. ”
Există în drept un principiu
cunoscut potrivit căruia ”ubi lex non distinguit nec nos distinguere debemus”.
Legea nu prevede nici o obligatie specială a solicitantului când acesta dorește
o examinare cu urgență, în afara celei de plată a taxei de examinare
substanțial mărită. Impunerea unui anumit moment pentru plata taxei de examinare
de urgenta nu are nici o bază legala. Orice specialist de bună credință va întelege
ca prevederile art. 22 alin 1 și 2, coroborate cu prevederile art. 1 din OG nr.
41/1998, republicată, înseamnă că perioada de 6, respectiv 3 luni curge de la
momentul plății taxei și aceasta din cauza formularii din art. 22 (1) din lege,
respectiv “sub condiţia achitării taxelor de înregistrare şi de examinare a
cererii prevăzute de lege”. Examinarea de urgență este o cale specială care
oricum nu poate eluda procedurile legale de examinare, respectiv procedura de
opoziție, care înseamnă prelungirea perioadei de examinare cu mult peste cele 3
luni prevazute de lege. Ori, să pretinzi achitarea taxei de examinare de
urgență la depunerea cererii, taxă care este de trei ori taxa normală de
examinare, când încă nu se cunoaște dacă va fi sau nu depusă o opoziție la
respectiva cerere de înregistrare, este și incorect față de solicitant, pe lângă
faptul că este ilegal.
Instrucțiunea nr. 5/2012 este
o eroare începand de la tehnoredactare și până la majoritatea covârșitoare a
conținutului ei. De ce a fost necesară modificarea grosolană a legii prin
aceasta instrucțiune, de ce examinatorii OSIM au fost obligați să încalce legea
aplicând această instrucțiune și cum se situează această acțiune a semnatarilor
instrucțiunii față de infracțiunea de abuz în serviciu urmează să fie stabilit
de organele în drept.
Până la urma, aceasta instrucțiune
este expresia incapacității de a întelege faptul că lumea s-a schimbat, că o
instituție a statului nu mai poate dicta ceva pentru ca așa vrea ea, trebuie sa
mai fie și legal, și nu numai atât. Trebuie sa fie orientat către persoanele
care sunt interesate de serviciile oferite de instituție și achită taxele din care
trăim noi cei care lucrăm în OSIM. În ziua de azi nimeni nu obligă pe nimeni să
înregistreze o marcă, iar persoana interesată se va adresa unei institutii a
statului român numai în măsura în care această instituție se face atractivă,
respectă legea și îi respectă drepturile și interesele. Altfel, exista diverse
posibilități de a obține înregistrarea unei mărci din care se poate alege, iar
OSIM… va rămâne cu instrucțiunea!
Ovidiu Manoel DINESCU
10/01/2014
Fabulos acest blog si mai ales explicatiile deosebit de detaliate pe care le oferi. Incredibil cum juristi ai acestui oficiu pot sa "confunde" disponibilitatea unei marci cu distinctivitatea ei. Problema este ca o gasca de functionari au decis sa ignore si de ce nu sa altereze dupa bunul plac o lege pe care culmea tot ei au propus-o. Mult succes si putere sa lupti pentru principii la care tii cu adevarat!
RăspundețiȘtergere