Din ciclul:
Țara în care funcționarii fac legea sau ce se întâmplă în OSIM și nu vede nimeni, nici măcar cine trebuie!
Astazi despre punctul 8 al Instrucțiunii de serviciu nr. 5/2012
Opinia Ministerului Economiei:
Cu privire la punctul 8 din Instrucţiuni
Țara în care funcționarii fac legea sau ce se întâmplă în OSIM și nu vede nimeni, nici măcar cine trebuie!
Astazi despre punctul 8 al Instrucțiunii de serviciu nr. 5/2012
Pct. 8 al instrucțiunii are următorul conținut
(citat cu erori cu tot):
”In aplicarea art 5 alin. 1
lit.i) și m) din Lege, nu se publică marcile, care contin elemente sau care în
integralitatea lor , sunt in mod vadit contrare ordinei publice sau bunelor moravuri,
ori care contin semne cu inalta valoare simbolică sau religioasa, ori de
discriminare rasiala. Oprirea de la publicare a marcii, se face cu avizul
Serviciului Juridic si va fi adusă Ia cunoștința solicitantulul în scris și
motivat.”
Părerea mea:
Aceasta prevedere este complet în afara
legii și regulamentului, care nu conțin nicio prevedere pe care o asemenea oprire
de la publicare s-ar putea întemeia. Faptul este cu atât mai grav cu cât
procedura de publicare, conform legii, are niște consecințe care pun sub semnul
întrebării întreaga procedură privind cererea de înregistrare a unei mărci.
Trebuie făcută o paranteză. Pct. 8 al instrucțiunii
scoate în evidență o problemă gravă a legii, care își are obârșia tot în lipsa
de corelare a prevederilor legii vechi cu modificările aduse în 2010. În primul
rând este important de precizat că legea veche a mărcilor nu prevedea
publicarea cererii de înregistrare a mărcii, inspecția publică făcându-se abia
dupa decizia OSIM de înregistrare a mărcii. Eroarea gravă a legii noi este aceea
că obligă OSIM la publicarea cererii de înregistrare marcă înaintea examinării
motivelor absolute de refuz. Și de aici, evident și alte consecințe nefericite,
respectiv publicarea cererii înainte să capete validitatea necesară unui
asemenea document, respectiv fără plata taxei de examinare, plată care
reprezinta în fapt proba realei voințe de înregistrare a unei mărci. În acest
sens a fost înaintată conducerii OSIM, în februarie 2011, o propunere de modificare
a legii prin ordonanță de urgență, dar nu a fost luată în considerare.
Este important de precizat faptul că
publicarea cererii de înregistrare marchează intrarea acesteia într-o perioadă
de protecție provizorie. Aceasta protecție provizorie conferă solicitantului
drepturi similare cu ale titularului mărcii înregistrate. În condițiile în care
în prezent OSIM publică cererile de înregistrare marcă doar în urma unei
examinări formale, fără nicio examinare de fond, cred că este evident ce
consecințe poate avea acest lucru, câte abuzuri pot să apară în acest caz.
Opinia Ministerului Economiei:
Cu privire la punctul 8 din Instrucţiuni
Achiesăm la textul punctului 8 din
Instrucţiuni în sensul că nu apreciem oportună publicarea cererilor vădit contrare
ordinii publice/bunelor moravuri, deoarece publicarea poate aduce atingere
imgaginii OSIM, a Ministerului Economiei şi conduce chiar la conflicte etnice
sau de natură diplomatică.
Pe de altă parte, vom propune totuţi OSIM
reformularea textului în sensul că în loc de ’’nu se publică mărcile’’ se va
scrie ’’nu se publică cererile de înregistrare a mărcii’’.
Comentariul meu:
Pentru că atât
ordinea publică cat și bunele moravuri sunt legate de noțiunea veche de "rușine" propun
să denumim acest punct 8 al Instrucțiunii de serviciu nr. 5/2012, "punctul
rușinii".
A propos! Domnilor sau doamnelor consilieri, dacă după ce ați aprofundat
temeinic toate materialele aferente elaborării acestui răspuns nu ați aflat, vă
spun eu acum: nu există decât o singură instrucțiune! Ne-a ferit Dumnezeu de
mai multe! Deocamdată. Suntem încă prea păcătoși. Din păcate mulți dintre noi
au uitat că este rușine să minți, să furi, să înșeli, chiar să nu-ți faci
datoria cum trebuie este rușine și este sancționată cu strigăte de "huuuoooooo"
(a se vedea atmosfera meciurilor de fotbal).
Să le luăm pe rând!
"Publicarea poate conduce la conflicte etnice sau de natură
diplomatică" este temerea consilierilor ministerului, elaboratori ai
raspunsului pe care il dezbatem. Da. Absolut adevarat! Publicarea unei cereri
de înregistrare marcă pentru denumirea PULA cred ca ar duce la conflicte etnice
si diplomatice cu Croația, Pula fiind o localitate pe coasta croată a
Mării Adriatice (http://www.pulainfo.hr/en/news/news/0/pula-now-on-google-street-view/1264/#newstop).
În plus cred ca OSIM s-ar umple de rușine! Din păcate alții s-au dotat cu un grup
puternic de negociatori, au găsit metode să reziste la falsele rușini și
înregistrază mărcile pe care piața le solicită. Avertizăm persoanele pudice că
urmează câteva pasaje dure, materializate prin mărci înregistrate, în vigoare
pe teritoriul României și pe care mâine le puteți vedea în reclame tv, pe
panouri publicitare sau în cutia de scrisori: CAPULA (CTM006086573), PULAN (CTM004914396),
Popapuli (CTM 012174009), PUPULA (CTM010161834), Hotel de Buci (CTM011990066), CURVE
(CTM000528836), FAN CURVE (CTM005063301),
CURVE CONTROL (CTM009065848), Curve Assist (CTM011155521), CRESCENT CURVE (CTM008990781).
"Publicarea
poate aduce atingere imaginii Ministerului Economiei!" Mai mult decât acest
răspuns? Am mari îndoieli. Când voi termina aceasta analiză oricine va putea
constata că acest răspuns a făcut de rușine Ministerul Economiei mai mult decât
publicarea celei mai deșănțate cereri de înregistrare marcă, iar cei care au
provocat această rușine vor trebui să o îndure pentru că nici duelul, nici
sepuku nu mai sunt la modă. Poate doar retragerea la mânăstire!
"Publicarea poate aduce atingere imaginii OSIM"... Publicarea pe
site-ul OSIM a Instrucțiunii de serviciu nr. 5/2012, o instrucțiune vădit
în afara legii, este cea mai mare rușine pe care a cunoscut-o instituția mea în
cei peste 20 de ani de când m-a angajat. În cei aproape doi ani de când produce
efecte, Instrucțiunea de serviciu nr. 5/2012 a tras în jos, într-o gaură neagră,
tot ce înseamnă examinare de mărci în România, iar daunele au apărut deja
pentru cei ce vor să le vadă. Ceilalți vor fi și ei obligați să le vadă în scurt
timp.
Dar sunt liniștit pentru că elaboratorii acestui răspuns vor propune totuși
OSIM reformularea textului în sensul că în loc de ’’nu se publică mărcile’’ se va
scrie ’’nu se publică cererile de înregistrare a mărcii’’ și ar trebui să-mi
scot palaria și probabil să și mulțumesc pentru această extraordinară
concesiune.
Să tragem o linie ca să delimităm pamfletul de lucrurile serioase care
urmează.
_________________________________________________________________________
Cum pot niște funcționari publici să achieseze la încălcarea legii pe care
funcția pe care o au îi obligă să o apere?
Aceasta rezultă evident din faptul că prevederea legală nu a fost studiată
și din faptul că analiza prezentată Domnului Ministru a fost complet ignorată.
Dacă apariția unor denumiri, de genul celor care au fost date anterior ca
exemplu, într-o bază de date care este consultată doar de către specialiști din
domeniu, ar fi putut leza pe cineva, atunci niște funcționari responsabili,
dintr-un organism de coordonare cum este Ministerul Economiei, nu ar fi putut
da decât un sigur răspuns corect: schimbați imediat legea, vă sprijinim noi! În
nici un caz niște funcționari responsabili nu ar fi achiesat la modificarea unei
legi dată de Parlamentul României printr-o instrucțiune de serviciu dată de
alți funcționari. Să fie vorba de o mentalitate de grup?
Numai că
lucrurile nu stau chiar așa. Nu publicarea cererii este de vină. Repet ceea ce
este deja scris în analiza pentru Domnul Ministru: de vină este faptul că
această publicare a cererii se face înaintea examinării motivelor absolute de
refuz, procedură care conduce la eliminarea acelor cereri care ar deranja. Evaluarea
acestui "deranj" trebuie facută însă cu foarte mare discernământ. A se
lua aminte la intervenția înaltului oaspete care ne-a vizitat de curând,
aceasta dacă vi se pare degradant să luați în considerare ultimul paragraf din
analiza mea prezentată Domnului Ministru. Ideea este oricum aceeași.
Azi trăim într-o lume în care până și sistemele de protecție a proprietății industriale sunt într-o competiție cu un final foarte dur. Cine nu se adaptează, dispare. Dar asta nu se întâmplă instantaneu, ci treptat, treptat... Unul nu te lasă să te adaptezi, altul nu te lasă să progresezi... Propuneri elaborate în primăvara lui 2011 pentru amendarea legii nu au fost luate în considerare... Și timpul trece... Mai apare și o instrucțiune care te face să pierzi și puținul avantaj pe care l-ai câștigat... Asa cum nici pădurea nu dispare dintr-o dată, se taie copac cu copac, cu toporul... Dar toporul fără coadă nu face doi bani și atunci vine ajutorul, vine coada... De unde vine? Din pădure. Un ciot, fără perspective de a deveni copac, a prins șansa vieții lui și s-a făcut coadă de topor. Ironia sorții: coada de topor este mulțumită, se simte utilă.
Eu am încercat să explic în analiza prezentată Domnului Ministru cât de importantă este publicarea și oprirea de la publicare, numai că pot să constat doar o ignorare totală a acestui text. Faptul ar fi fost cu totul acceptabil (nu sunt eu detinătorul Adevarului!) dacă s-ar fi observat o minimă documentare asupra subiectului. Nu este cazul. Domnilor și doamnelor consilieri, autori ai răspunsului asumat de Ministerul Economiei, dacă tot achiesați la textul punctului 8 al instrucțiunii, v-ați pus problema mecanismelor prin care se poate realiza acest punct 8? Acea aducere la cunoștință, în scris și motivat, a opririi de la publicare, într-o lege normală, ar fi fost reprezentat de avizul de refuz provizoriu rezultat din examinarea motivelor absolute de refuz înaintea publicării ca cerere. Legea noastră nu permite acest lucru. De ce? Pentru că au fost introduse niște modificări nepotrivite, în locuri nepotrivite, de către persoane nepotrivite, într-o lege având o cu totul altă structură și rezultatul se vede. Solutia? Evident modificarea legii, dar LEGAL și nu introducând o... ceva nepotrivit peste ceva la fel de nepotrivit, printr-o instrucțiune de serviciu. Inainte de elaborarea textului cu achiesarea, v-ați întrebat cum se va motiva solicitantului această procedură? Sau, împrumutând sloganul cunoscut "pentru că așa vrem noi și pentru că putem" ați considerat și dumneavoastră că solicitantul nu merită atâta atenție? Din păcate solicitantul acela, prin taxele pe care le achită la OSIM, ne plătește nouă salariile, chiar și celor care au elaborat, semnat și implementat Instrucțiunea de serviciu nr. 5/2012, iar din impozitele achitate statului vă plătește dumneavoastră salariile. Solicitantul este persoana care pune totul în mișcare, este persoana fără de care întreg sistemul protecției proprietății industriale nu ar exista. Și cum sunt achitate obligațiile pe care le avem față de solicitant? Jalnic sau deloc.
Ar fi păcat să creadă cineva că nu știu ce se ascunde dincolo de această grijă deosebită pentru oprirea de la publicare, dar tocmai de ceea trebuie o acoperire LE-GA-LĂ! Doar sloganul "pentru că așa vrem noi și pentru că putem" nu ține, nici chiar daca este sprijinit "de la minister"! (N.B. "de la minister" este complet diferit de Ministerul Economiei)
Azi trăim într-o lume în care până și sistemele de protecție a proprietății industriale sunt într-o competiție cu un final foarte dur. Cine nu se adaptează, dispare. Dar asta nu se întâmplă instantaneu, ci treptat, treptat... Unul nu te lasă să te adaptezi, altul nu te lasă să progresezi... Propuneri elaborate în primăvara lui 2011 pentru amendarea legii nu au fost luate în considerare... Și timpul trece... Mai apare și o instrucțiune care te face să pierzi și puținul avantaj pe care l-ai câștigat... Asa cum nici pădurea nu dispare dintr-o dată, se taie copac cu copac, cu toporul... Dar toporul fără coadă nu face doi bani și atunci vine ajutorul, vine coada... De unde vine? Din pădure. Un ciot, fără perspective de a deveni copac, a prins șansa vieții lui și s-a făcut coadă de topor. Ironia sorții: coada de topor este mulțumită, se simte utilă.
Eu am încercat să explic în analiza prezentată Domnului Ministru cât de importantă este publicarea și oprirea de la publicare, numai că pot să constat doar o ignorare totală a acestui text. Faptul ar fi fost cu totul acceptabil (nu sunt eu detinătorul Adevarului!) dacă s-ar fi observat o minimă documentare asupra subiectului. Nu este cazul. Domnilor și doamnelor consilieri, autori ai răspunsului asumat de Ministerul Economiei, dacă tot achiesați la textul punctului 8 al instrucțiunii, v-ați pus problema mecanismelor prin care se poate realiza acest punct 8? Acea aducere la cunoștință, în scris și motivat, a opririi de la publicare, într-o lege normală, ar fi fost reprezentat de avizul de refuz provizoriu rezultat din examinarea motivelor absolute de refuz înaintea publicării ca cerere. Legea noastră nu permite acest lucru. De ce? Pentru că au fost introduse niște modificări nepotrivite, în locuri nepotrivite, de către persoane nepotrivite, într-o lege având o cu totul altă structură și rezultatul se vede. Solutia? Evident modificarea legii, dar LEGAL și nu introducând o... ceva nepotrivit peste ceva la fel de nepotrivit, printr-o instrucțiune de serviciu. Inainte de elaborarea textului cu achiesarea, v-ați întrebat cum se va motiva solicitantului această procedură? Sau, împrumutând sloganul cunoscut "pentru că așa vrem noi și pentru că putem" ați considerat și dumneavoastră că solicitantul nu merită atâta atenție? Din păcate solicitantul acela, prin taxele pe care le achită la OSIM, ne plătește nouă salariile, chiar și celor care au elaborat, semnat și implementat Instrucțiunea de serviciu nr. 5/2012, iar din impozitele achitate statului vă plătește dumneavoastră salariile. Solicitantul este persoana care pune totul în mișcare, este persoana fără de care întreg sistemul protecției proprietății industriale nu ar exista. Și cum sunt achitate obligațiile pe care le avem față de solicitant? Jalnic sau deloc.
Ar fi păcat să creadă cineva că nu știu ce se ascunde dincolo de această grijă deosebită pentru oprirea de la publicare, dar tocmai de ceea trebuie o acoperire LE-GA-LĂ! Doar sloganul "pentru că așa vrem noi și pentru că putem" nu ține, nici chiar daca este sprijinit "de la minister"! (N.B. "de la minister" este complet diferit de Ministerul Economiei)