Țara în care funcționarii fac legea sau ce se întâmplă în OSIM și nu vede nimeni, nici măcar cine ar trebui!
Astazi despre punctul 10 al Instrucțiunii de serviciu nr. 5/2012
Pct. 10 din instrucțiune are următorul conținut
(citat cu erori cu tot):
”După constituirea
depozitului reglementar al CIM, acesta se publică pe cale electronică, în termen
de 7 zile, cf. prevederilor art.17 din Lege, în ordine cronologică Ia
împlinirea termenului (nu săptămânal). Publicarea electronică va conține, după
caz și mențiunea identificării unei mărci identice.
Publicarea electronică a CIM
conform art.17 din Lege, nu va fi condiționată de plata taxelor de publicare,
avand în vedere ca Legea 84/1998 republicată, cît și OG. 41/1998 - anexa 4, nu
prevăd taxe pentru publicarea electronică.
În cazul în care taxa de
publicare nu este achitată, Notificarea de constituire a depozitulul va conține
în temeiul art.13 alin.(5) din Regulament și o atenționare privind lipsa taxei
de publicare a CIM și termenul în care aceasta poate fi plătită. Conform art.
13 aIin.(5) din Regulament, in situatia in care solicitantul nu regularizeaza
plata taxei in termenul legal de 3 luni, CIM este respinsa de către
examinatorul care procesează dosarul CIM.”
Părerea mea despre pct. 10 al instrucțiunii,
inclusă în analiza trimisă în atenția Domnului Ministru:
Din cauza lipsei experienței în examinarea
cererilor de înregistrare marcă și prin ignorarea principiilor elementare de
drept s-a ajuns la prima teză din acest punct 10 al instrucțiunii. În primii doi ani de aplicare a legii,
publicarea cererilor s-a facut săptămânal. Aceasta însemna efectuarea unei
singure proceduri de publicare pe parcursul unei saptamani, editarea unui
singur Buletin Oficial de Proprietate Industrială (BOPI) secțiunea “Cereri de înregistrare
marcă”. Acum, în urma aplicării prevederilor instrucțiunii, cererile se publică
zilnic și tot zilnic se editează câte un BOPI pentru secțiunea amintită. Pe lângă
creșterea volumului de muncă efectuat, fără nici un avantaj pentru OSIM sau
pentru solicitanții sau titularii mărcilor anterior înregistrate, această
abordare a publicării cererilor de înregistrare marcă reprezintă un dezavantaj
major pentru orice persoană interesată. Eliminarea examinării ex officio a motivelor relative de refuz
înseamnă și supravegherea continuă a cererilor de înregistrare depuse. De unde până
la apariția instrucțiunii era necesară săptămânal o singură intrare pe site-ul
OSIM, acum este necesară o supraveghere zilnică a cererilor de înregistrare marcă
ceea ce duce la creșterea substanțială a costurilor acestei activități.
Ceea ce urmează în acest pct. 10 al instrucțiunii
este aberant. Deși legea prevede foarte clar, prin coroborarea art. 9 și art.
17, faptul că o cerere de înregistrare marcă nu este publicată fără achitarea
taxei de publicare, aceasta fiind condiție de depozit potrivit art. 9 din lege,
instrucțiunea impune publicarea fără îndeplinirea unei condiții legale pentru depozitul
reglementar și impune examinatorilor executarea unei proceduri fără achitarea
taxei legale pe motiv că legea, regulamentul și OG nr. 41/1998 nu prevad taxe pentru
publicare electronică. Autorii instrucțiunii pun deci examinatorii OSIM să
încalce legea, făcându-i pasibili de pedeapsa contravențională prevăzută de
art. 36 (1) din OG nr. 41/1998, republicată. Autorii instrucțiunii cred că
utilizând un joc de cuvinte, publicare
electronică în loc de publicare, în format
electronic, legea poate fi eludată. Ceea ce este aberant în continuarea
pct. 10 al instrucțiunii este faptul că dacă “solicitantul nu regularizează plata taxei în termenul legal de 3 luni”
acest lucru conduce la respingerea cererii. Cu alte cuvinte, neplata taxei de
publicare conduce la respingerea cererii de înregistrare marcă, dar publicarea
în sine (în format electronic) se poate efectua fără dovada de plată a taxei de
publicare!?! În ultima teza a pct. 10 este invocat art. 13 (5) din regulament
și nu putem să nu ne întrebam dacă a fost într-adevăr citită această
reglementare. Acest art. 13 (5) spune în esență că, solicitantul are trei
luni să completeze lipsurile în constituirea depozitului și faptul că data
depozitului este data la care aceste elemente au fost comunicate OSIM. Această
prevedere, coroborată cu prevederile art. 17 din lege, care spun că sunt
publicate numai cererile care au data de depozit, dau adevărata dimensiune a
ilegalității pct. 10 din instrucțiune.
Implicațiile acestei ilegalități sunt importante,
încurajând fraudele care deja s-au făcut privind înregistrarea mărcilor. Și aceste
aspecte au făcut obiectul unei propuneri de amendare a legii, de asemenea ignorată
de conducerea OSIM.
Publicarea cererilor de înregistrare marcă fără plata taxei
de publicare este complet ilegală, dar nu numai atât. Această prevedere din instrucțiune
grevează asupra veniturilor OSIM deoarece se efectuează publicarea cererii fără
a avea niciun control asupra plății ulterioare a acestei taxe legale. De
asemenea, favorizează persoanele care văd în înregistrarea mărcilor un mijloc
de extorcare de bani de la titularii mărcilor anterior înregistrate. Cazurile
sunt cunoscute, inclusiv de catre autorii instrucțiunii, și nu sunt puține.
Opinia Ministerului Economiei:
Cu privire la punctul 10 din Instrucţiuni
Textul aferent punctului 10 din
Instrucţiuni nu este o încălcare a legii, ci o interpretare a reglementării privind publicarea
cererilor de înregistrare a unei mărci. Din text rezultă clar momentul la care
taxa trebuie achitată. Totusi, pentru claritate, ar fi utilă completarea
paragarafului 2 de la punctul 10, la final, cu sintagma ‘’la momentul
publicării cererii’’.
Comentariul meu la opinia Ministerului Economiei:
Comentariul
specialiștilor
Ministerului Economiei față de punctul 10 al Instrucțiunii de serviciu nr.
5/2012 este dovada clară a incapacității de înțelegere a textelor legale incidente,
astfel încât se ridică întrebarea: cum de au primit spre rezolvare o asemenea
sarcină de serviciu? Și, în continuare, o altă întrebare: dacă textele legale
li s-or fi părut greoaie, nici explicațiile din analiza mea nu au aprins nicio
lumină? Cu bună știință, semnatarii Instrucțiunii de serviciu nr. 5/2012 au
deschis ușa unor abuzuri grave, iar alți funcționari puși să verifice abuzul
semnalat, probabil din aceeași solidaritate de grup, vin și îl blagoslovesc. Și
așa, în fața unor autorități ale statului, cum ar fi Poliția și/sau Vama, se
ridică o ceață greu de pătruns. O cerere de înregistrare publicată, chiar dacă
nu au fost depuse toate elementele constitutive ale depozitului reglementar,
doar pentru că așa spune o instrucțiune dată de niște funcționari în disprețul
legii, are protecție provizorie? În baza unei cereri de înregistrare, intrată în
perioada de protecție provizorie printr-o publicare ilegală, se poate opri un
import? Se poate confisca o cantitate de marfă care poartă o marcă înregistrată,
daca persoana în cauză prezintă dovada unei publicări făcute pe baza
Instrucțiunii de serviciu nr. 5/2012, dar fără respectarea legii? Sunt întrebări
pe care organele în drept ar trebui să le pună atât semnatarilor instrucțiunii
cât si celor care au elaborat răspunsul ministerului. Dacă nu, probabil că
măsurile luate sunt anulate în instanță, cu risipirea corespunzătoare de
resurse publice de toate felurile. Si toate aceste pentru o instrucțiune de
serviciu dată în afara legii. Nu mai reiau toate argumentele din analiza
prezentată Domnului Ministru, consider însă, cu toată modestia, că există acolo
mai mult decât suficiente motive de îngrijorare față de modul în care este înțeleasă
și respectată legea de către semnatarii instrucțiunii. Nu mă asteptam însă la
atât de multă ignoranță, sa punem, pentru a nu ne gândi la incompetență, din
partea celor puși să analizeze o situație semnalată ca un abuz. De când
interpretarea adusă unor prevederi legale poate schimba însuși prevederea
legală care se interpretează? Aceasta este o noutate absolută.
Trebuia doar să
vrei!
Se căuta în lege
cand/cum se publică o cerere de înregistrare marcă. Trebuia doar să citești trei
pagini și un sfert din Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 350/27.V.2012
pentru a se ajunge la art. 17 din lege:
Cererea de înregistrare a mărcii având dată de depozit se publică, în
format electronic, în maximum 7 zile de la data depunerii, în condiţiile
prevăzute de regulamentul de aplicare a prezentei legi.
Nu avea cum să
nu atragă atenția condiția "având dată de depozit" și cum citirea acestei prime părți a
legi se presupune că s-a făcut cu atenție, se proceda la o întoarcere la art. 9
pentru o clarificare privind depozitul:
(1) Cererea de înregistrare a mărcii, depusă la OSIM, redactată în limba română
şi conţinând elementele prevăzute la alin. (2), constituie depozitul reglementar al mărcii. (2) Cererea de înregistrare a mărcii conţine următoarele elemente:
a) solicitarea explicită a înregistrării mărcii;
b) datele de identificare a solicitantului şi, după caz, a mandatarului;
c) o reprezentare grafică, suficient de clară, a mărcii a cărei înregistrare este cerută;
d) lista produselor şi/sau serviciilor pentru care se solicită înregistrarea mărcii;
e) dovada achitării taxei de depunere şi de publicare a cererii de înregistrare a mărcii.
Se observă ușor că depozitul
reglementar este constituit numai atunci când sunt depuse toate elementele
prevăzute la alin. 2, deci inclusiv dovada
de plată a taxei de publicare. Pentru a avea definițiile complete mai avem
nevoie de data de depozit, definită în art. 10 din lege:
Data depozitului
reglementar este data la care a fost depusă la
OSIM cererea de înregistrare a mărcii în condiţiile în care aceasta conţine toate elementele prevăzute la art. 9 alin.
(1).
Cu alte cuvinte, dar exclusiv
pe baze legale:
- Când se face publicarea cererii de înregistrare marcă?
- Când avem dată de depozit.
- Când avem dată de depozit?
- Când avem depuse toate elementele prevăzute art. 9(1), care
înseamnă de fapt toate documentele prevăzute la art. 9(2), adică și taxa de publicare achitată.
Mai clar de-atât nu se
poate și tot atât de clar a fost și când Instrucțiunea de serviciu nr. 5/2012 a
fost elaborată, semnată și impusă examinatorilor. Cum au ajuns reprezentanții ministerului la concluzia că " Publicarea electronică a CIM conform art.17 din Lege, nu va fi condiționată de plata taxelor de publicare..." este doar o interpretare a legii, este o mare enigmă.
Nu mă mai întreb de ce lipsesc argumentele, așa cum ar fi fost normal
să se susțină un răspuns.
Pentru că acestea, pur și simplu, nu există. Nu poate fi argumentată o schimbare de lege printr-o instrucțiune de serviciu.
Nu există
decât "pentru că așa vrem noi și pentru că putem", acum spus de un
eșalon superior.
Până când?
E interesant faptul ca dvoastra incercati intr-un mod cat se poate de clar si de profesionist sa demonstrati argumentat faptul ca in prezent procedura de inregistrare a marcilor in tara asta nu se desfasoara in conformitate cu legislatia in vigoare,in timp ce Ministerul Economiei are o pozitie destul de ciudata,ca sa nu spun amuzanta.In raspunsul pe care l-ati primit ca urmare a sesizarilor dvoastra se specifica (si nu o data...) faptul ca "este adevarat ca Legea 84/1998 republicata nu prevede faptul ca..."dar OSIM are voie sa si sa...pai domnule Dinescu, indirect, dansii confirma faptul ca aveti dreptate.Legea NU prevede...si apare o intrebare fireasca :"pai daca nu prevede, IN BAZA A CE OSIM are voie sa schimbe procedura dupa bunul plac?Si apoi, daca nu este necesar ca anumite aspecte extrem de importante sa fie prevazute de lege,de ce mai avem nevoie sa fie respectata aceasta lege?Oricand,prin diverse Instructiuni de serviciu, procedura de inregistrare a marcilor in Romania poate fi schimbata de la un an la altul, de ce nu?
RăspundețiȘtergereIn alta ordine de idei, mi se pare cel putin ciudat ca in dreptul tuturor postarilor dvoastra apar cuvintele "NICI UN COMENTARIU".E cel putin ciudat! Blogul dvoastra este citit, sa fiti sigur de acest lucru iar framantarile generate de Instructiunea de serviciu la care faceti referire pe acest blog sunt extrem de multe.E ciudat cum oamenii prefera poate constrangerea de a nu respecta o lege in tara asta sau de a privi in tacere cum nu este respectata o lege in tara asta,dar nu prefera sa isi exercite un Drept fundamental,care i-ar plasa perfect in Normalitate si Legalitate : dreptul la libera exprimare, garantat de Constitutie.Sau poate ca am uitat de Declaratia universala a Drepturilor Omului? "Orice om are dreptul la libertatea opiniilor,a exprimarii.Orice om are dreptul la libertatea gandirii".Se pare ca mai trebuie sa treaca inca cel putin 50 de ani, pana cand mentalitatea in Romania se va schimba si oamenii se vor simti relaxati si firesti si normali atunci cand isi exprima argumentat punctele de vedere,opiniile,perceptiile.Asteptam cu interes comentariile dvoastra.Spun "asteptam" pentru ca sunt destui Ochi care va urmaresc cu interes.Va doresc mult succes!
Pe mine ma surprinde ca cei direct interesati, mandatarii, nu sufla un cuvant desi este clar ca sunt de acord cu cele spuse aici. Pt ca daca nu sunt atunci isi merita soarta.
RăspundețiȘtergere