Țara în care funcționarii fac legea sau ce se întâmplă în OSIM și nu vede nimeni, nici măcar cine trebuie!
Astazi despre punctul 9 al Instrucțiunii de serviciu nr. 5/2012
Pct. 9 al instrucțiunii conține următoarele
prevederi (citat cu erori cu tot):
”În conformitate cu
prevederile Art.13 din Regulament, in vederea constituiril depozitului
reglementar, Biroul examinare preliminară, examinează CIM depuse pe cale
națională.
În cadrul procedurii de
examinare preliminară, examinatorul verifică dacă obiectul CIM, este conform cu
întelesul art.2 din Lege, respectiv dacă este îndeplinită conditia ca,,semnul
ce constituie marca sa permita a distinge produsele sau serviciile unei intreprinderi
de cele ale altei intreprinderi”, ca funcție esentiala a mărcii.
Verificarea se face în
cadrul Biroului Examinare Preliminară la identitate de marcă (nu prin ecuatie
de căutare trunchiată) pentru produse identice sau similare.
Verificarea se face în
Registrul mărcilor înregistrate în RO depuse pe cale națională, în Romarin
pentru mărcile internaționale ce desemnează România (în sistemul Madrid) cât și
pentru mărcile comunitare. Verificarea nu se face pe Google.
Rezultatul acestei verificari
se mentioneaza intr-un ,,Raport de cercetare” în care se indica cel putin nr.
mărcii identice, și respectiv titularul acesteia. Raportul de cercetare
constituie un standard de calitate, impus de către OSIM, pentru procesarea unei
CIM în examinarea preliminară.
In cazul în care, în urma
verificării , a rezultat existența unei mărci identice, pentru produse identice
din aceiași clasă sau pentru produse similare din clase diferite, înregistrate
pe cale natională, internațională, comunitară, aceasta urmează să fie
menționată expres, ca atenționare, în ,,Notificarea de constituire a
depozitului reglementar și atribuire a datei de depozit” a CIM, care va fi
însoțită de ,,Raportul de cercetare”.
“Notificarea de constituire
a depozitului reglementar” care conține și o atenționare privind existența unei
marci identice înregistrată, însoțită de ,,Raportul de cercetare” se comunică atat
solicitantului, respectiv mandatarului dacă acesta are un mandatar, cat și spre
știintă titularului mărcii identice înregistrată.”
Părerea mea despre pct. 9 al instrucțiunii,
inclusă în analiza trimisă în atenția Domnului Ministru:
Cu toată formularea alambicată, acest
punct al instrucțiunii introduce două proceduri neprevăzute de lege sau de
regulament. Este vorba, în primul rând, de cercetarea documentară pentru
identificarea unor mărci identice anterior înregistrate. Nu numai că această
activitate nu este prevăzută de lege, dar ea nu este nici necesară în procesul de
examinare. În schimb, înseamnă resurse
umane dislocate din activitățile prevăzute de lege și alocate unor activități
neprevăzute de lege sau de regulament. În al doilea rând, este vorba de atenționarea
solicitantului cererii în cauză și titularului mărcii anterior înregistrate
rezultat în urma verificării introduse arbitrar, titular care, având în vedere
bazele de date în care se face verificarea, poate fi oriunde în lume.
Foarte important de precizat este și
faptul că această procedură, pe langă resursele umane consumate, grevează și asupra
bugetului OSIM prin costul trimiterilor poștale rezultate din aplicarea acestor
prevederi în afara legii și inutile, rezultate din neînțelegerea mecanismelor
examinării unei cereri de înregistrare marcă în conformitate cu prevederile
legale în vigoare. De asemenea, mai trebuie precizat faptul că, în cadrul
Serviciului Mărci din OSIM examinarea preliminară este efectuată doar din punct
de vedere formal și, în nici un caz, nu se face examinarea distinctivității mărcii,
așa cum se sugerează în al doilea paragraf al pct. 9 al instrucțiunii.
Distinctivitatea mărcii iși are sediul materiei în art. 5 din lege și este un atribut
al examinării de fond. Se face însă o confuzie gravă între distinctivitatea mărcii
și disponibilitatea ei, dar acest aspect va fi tratat la analiza pct. 12.
Opinia Ministerului Economiei
Cu privire la punctul 9 din Instrucţiuni
Este adevarat că Legea nr. 84/1998,
republicată nu prevede expres procedura de cercetare documentară. Procedura a fost introdusă de OSIM pentru
a facilita aplicarea art. 2 din Lege, respectiv pentru a evita posibilitatea ca
marca, a cărei protecţie este solicitată să fie confundată cu o alta marcă
existentă identică. În plus, OSIM a vizat să deţina o procedură similară
cu cea a OHIM, respectiv cea prevăzută la norma 5a din Regulamentul 2868/95.
Pe de altă parte, apreciem că înştiinţarea
titularului unei mărci identice este oportună pentru preîntâmpinarea unor
viitoare litigii, cât şi pentru punerea în aplicare a art. 8 şi 36 din Legea
nr. 84/1998,republicată.
Considerăm că OSIM îşi poate introduce
orice formă de verificare pentru analiza corectă a unei cereri de marcă.
Comentariul meu:
Începând cu
acest punct al instrucțiunii se poate spune că începem să intrăm în
specialitate, sa fie necesară "știința de carte" de care vorbeam zilele
trecute. Nu-ți trebuie însă prea multă știință de carte ca să-ți pui o
întrebare: dacă legea nu prevede, nu numai expres, nu prevede și gata,
procedura cercetării documentare, atunci în ce bază OSIM o introduce în
procedura de înregistrare marcă? În loc ca această întrebare onorabilii
consilieri ai ministerului, autori ai răspunsului analizat, să o fi adresat
celor care au elaborat, semnat și implementat Instrucțiunea de serviciu nr.
5/2012, în același spirit de solidaritate de grup pe care l-am mai întâlnit,
domniile lor au elaborat ei înșiși o scuză pentru această încălcare de lege: "Procedura a fost introdusă de
OSIM pentru a facilita aplicarea art. 2 din Lege, respectiv pentru a evita
posibilitatea ca marca, a cărei protecţie este solicitată să fie confundată cu
o alta marcă existentă identică." Când scuza pentru o neregulă vine de
la cel pus să cerceteze acea nereguă, nu poți decât să rămâi mut. Și în aceste
clipe de liniște îmi vine în minte replica lui Finteșteanu (Ianke) în Take,
Ianke și Cadir: "Ștrul al tău e de
nasul fetei mele?"(Actul I, Scena 15). Și, schimbând registrul, vine și
răspunsul "Ehe, mâncatul ăsta nu-i așa de simplu cum crede lumea..." (spotul publicitar cu Matache
măcelarul). Dar nici articolul 2 din lege! Tocmai din cauză că nu-i așa de
simplu cum crede lumea, toată instrucțiunea s-a îmbolnăvit de el. Nimeni, în
peste o sută de ani de experiență mondială de examinare de mărci, nu a găsit
vreodată riscul de confuzie în definiția mărcii. Cei care au elaborat răspunsul
ministerului l-au găsit chiar mai repede decât cei care au elaborat Instrucțiunea
de serviciu nr. 5/2012! În fapt au picat mai repede în aceeași greșală, care s-a
propagat până în hotărârile Comisiei de Contestații a OSIM. Stânjenitor pentru
că sunt chestiuni elementare. Definiția mărcii, oriunde în lumea aceasta, deci
si în legea noastră, conține EXCLUSIV condiția de distinctivitate, care ține de
marca în sine și nu prin raportare la alte mărci. Vă recomand Yolanda Eminescu,
Regimul juridic al mărcilor, Editura Lumina Lex, 1996, Viorel Ros, Octavia
Spineanu-Matei, Dragos Bogdan; Dreptul proprietatii intelectuale, Dreptul
proprietatii industriale, Marcile si indicatiile geografice, Editura All Beck,
2003 sau Current Trade Mark Practice, Part C: Opposition, section 2: Identity
and likelihood of confusion, chapter 4: Distinctiveness. Convingerea mea este
că toate acestea au fost studiate, numai că autorii citați, sau anonimi in
cazul Current Trade Mark Practice, nu s-au făcut bine înțeleși. Nu-i nimic. În
curând instanțele care vor analiza hotărârile OSIM, date sub lumina Instrucțiunii
de serviciu nr. 5/2012, vor face ca aceste lucruri legate de distinctivitate să
fie mai bine înțelese, cel puțin pentru o bătrânețe liniștită pentru unii
dintre noi.
După cum se
știe, imitația nu are valoare! Asa că încercarea preluării modelului OHIM, prin
prevederile Instrucțiunii de serviciu nr. 5/2012 nu face excepție de la regulă.
À propros, cu puțin mai multă atenție s-ar fi descoperit că Regula (nu normă!) 5a
din Regulamentul de implementare a Regulamentului Mărcii Comunitare No 2868/95,
modificat și el în 2009, nu ea reglementează procedura cercetării documentare
ce se vrea copiată, ci Articolul 38 (fostul 39) chiar din Regulamentul Mărcii
Comunitare. Important este că această procedură a cercetării documentare a fost
invalidată de studiul elaborat de Institutul Max Plank și, pe cale de
consecință, Articolul 38 urmează să fie abrogat în noua versiune a
Regulamentului Mărcii Comunitare care așteaptă să fie adoptat în curând, odată
cu noua Directivă. Mai trebuie precizat ceva ce face să crească și mai mult
non-valoarea imitației introdusă de Instrucțiunea de serviciu nr. 5/2012. După hotărârea
luată în toamna lui 2008 (furtunoasă ședință!), cercetarea documentară
efectuată de OHIM se face în baza de mărci comunitare, cu un cost inclus în
taxa de înregistrare, și contra cost și la cererea solicitantului în
bazele oficiilor din țările membre, semnatarii instrucțiunii știind bine acest
lucru pentru că OSIM a câștigat de la aderare și până în prezent circa 1,4
milioane euro din aceste cercetări. Instrucțiunea de serviciu nr. 5/2012 stabilește
că OSIM are o situație financiară mai favorabilă decât OHIM si decide să se
facă totul gratis. Îmi amintesc ce dezbatere încrâncenată a fost în 2009 când
cineva dorea ca OSIM să-și publice pe net toată baza de mărci. Tot gratis! Atunci
nu s-a reușit. Intre timp s-a publicat totuși, a mai apărut și TmView, care
conține și toată baza noastă la zi, doar suntem stat membru. Dar tot nu a fost
suficient, pentru că cineva trebuia să facă și munca de cercetare tot gratis. Și
așa ajungem la Instrucțiunea de serviciu nr. 5/2012.
Nu prea înțeleg
ce au art. 8 și 36 cu înștiințarea titularului unei mărci identice, dar stau și
mă întreb cât va mai dura până când acești titulari, înștiințați acum și cu
binecuvântarea ministerului, vor reacționa și vor acționa și ei înșiși în
instanță OSIM-ul, pentru utilizarea fără nici un drept a mărcii lor, așa ca să
aibă și art.36 o utilizare. De asemenea mă întreb cât va mai dura până când
Curtea de Conturi va începe să pună întrebări despre temeiul legal prin care
s-au cheltuit și se mai cheltuiesc încă banii publici.
Sigur că OSIM poate
să-și impună diverse standarde de calitate, numai că aceste trebuie să fie și LEGALE.
Altfel, sunt doar abuzuri. Scumpe, foarte scumpe.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu