luni, 20 aprilie 2015

Ce risca un business daca nu-si inregistreaza marca?



Ce risca un business daca nu-si inregistreaza marca?

Vremurile sunt... așa cum sunt. Te uiți în jur și poți vedea efort, preocupare, străduință, dar nu se vede bogație – cu  excepțiile cunoscute și discutate de toată lumea – nu se vede bunăstarea care ar trebui să se vadă în concordanță cu ceea ce scriam mai devreme: preocupare, efort, străduință.
În acest context orice întreprinzător se uită cu o foarte mare atenție la cheltuieli și cu o și mai mare atenție la investiții, iar înregistrarea unei mărci face parte încă din aceste, să le spunem, ”inițiative”. Unii le consideră cheltuieli și le fac ”de gura” cuiva. Alții investesc în înregistrarea unei mărci, dar fără o prea mare convingere. Și, în fine, sunt cei care știu ce reprezintă o marcă, știu bine puterea pe care aceasta o poate reprezenta pe piață și privesc cu încredere și responsabilitate înregistrarea unei mărci.

În anii din urmă, din pacate, de prea multe ori importanța înregistrării mărcii a fost conștientizată în urma apariției unor situații conflictuale, ca rezultat al unor acțiuni cel puțin incorecte din partea unei persoane sau chiar din partea unor companii. De aceste împrejurări s-a tot vorbit și s-a scris mult în ultima perioadă și nu este cazul să le mai dezvoltăm și aici.

În momentul în care, după mai multe sau mai puține îndoieli, frământări, discuții, uneori cu persoane de specialitate, se naște o afacere, aceasta nu se naște pentru sine ci pentru profit, profit care va apărea din interacțiunea pe piață dintre noul agent economic și un anumit segment de consumatori avut inițial în vedere. Acest segment de consumatori trebuie să identifice ușor noul furnizor de produse sau noul prestator de servicii, iar pentru acest lucru se poate avea în vedere acel minim obligatoriu, respectiv firma. În momentul în care și emblema este înregistrată la Oficiul Registrului Comerțului deja este un pas înainte.
Chiar din acest moment putem vorbi de o sumă de bani care a fost investită și mai urmează. Tot ce se întreprinde pentru construcția noii afaceri costă bani. Tot ce se întreprinde pentru ca noua afacere să fie cunoscută în rândul potențialilor clienți costă bani. Tot ce se întreprinde pentru ca ceea ce noua afacere oferă clienților să fie competitiv și de o calitate cât mai bună costă iarăși bani.

Cred că este firesc ca oricine să se întrebe: toate aceste investiții pot să fie protejate în vreun fel?
Există un răspuns pozitiv și acesta este: marca!

În fapt, care este mecanismul?

Într-un model simplificat se poate spune că totul pleacă de la un nume. Așa cum unui copil la naștere i se atribuie un nume sub care va fi cunoscut în această lume, așa și unei afaceri i se atribuie un nume sub care se va face cunoascută consumatorilor, chiar dacă rămânem la numele firmei, înregistrat la Oficiul Registrului Comerțului, sub care se derulează afacerea de care vorbim. Toate se desfășoară sub acest nume, acest nume este promovat, acest nume începe să fie din ce în ce mai căutat de consumatori pentru raportul calitate/preț deosebit de atractiv.
Sub acest nume începe să crească profitul și tot atunci, acest nume începe să atragă atenția și altor ”întreprinzători”- sau altfel spus, concurenți ca sa folosim un termen "politically correct". De ce? Răspunsul este simplu! Pentru că treaba este deja făcută! Consumatorul cunoaște numele, este obișnuit cu calitatea bună a produselor și/sau serviciilor oferite sub acest nume și nu trebuie decât să pui pe piață o cantitate din aceeași categorie de produse și/sau servicii, purtând numele respectiv și se vor vinde singure.

Acum încep necazurile pentru firma noastră, cea care a lansat afacerea. Mai direct spus, acum încep pierderile pentru că, din cantitatea totală de produse și/sau servicii absorbită de piață nu toată mai provine de la aceasta, o parte mai mică sau mai mare provenind de la noul "furnizor".
Mai mult și mai rău! În goana după un profit mare și rapid noul "furnizor" pune pe piață produse și/sau servicii de o calitate scăzută, ceea ce face ca încrederea consumatorilor să fie zdruncinată și vânzările pe ansamblu scad.

O analiză minimală a dezastrului conduce la o concluzie aproape evidentă: totul are drept cauză utilizarea abuzivă, frauduloasă, cu rea-credință a numelui ales inițial de firma de care vorbim.
Și apare întrebarea firească: cum se poate opri această stare de lucruri? Trebuie să interzicem noului "furnizor" să mai inducă în eroare consumatorii utilizând numele firmei de care vorbim.

Există această posibilitate? Totalitatea drepturilor care sunt deținute cu privire la numele respectiv reprezintă cheia acestor probleme!
De ce vorbim de probleme? Pentru că sunt multe și grave. Mai jos le analizăm pe cele mai importante:

·         Numele firmei este, evident, înregistrat la Oficiul Registrului Comerțului, iar în acest moment, pentru o înțelegere cât mai bună și mai clară a lucrurilor, trebuie să recurgem la un exemplu. Firma noastră inițială a fost înregistrată ca S.C. Exemplu S.R.L., odată cu firma fiind înregistrată și emblema, o reprezentare mai complexă care conține denumirea ”Exemplu” și alte elemente grafice. Din cauza constrângerilor pe care le conține legea – este vorba despre Legea nr. 26/1990 privind Registrul Comerțului, republicată, art. 43 – utilizarea denumirii ”Exemplu” s-a făcut într-o formă apropiată emblemei, dar nu identică. În același timp, utilizarea denumirii ”Exemplu”, de către concurentul nou apărut pe piață, s-a făcut într-o formă asemănătoare cu cea folosită de firma S.C. Exemplu S.R.L., dar nu identică. În aceste condiții exclusivitățile prevăzute de lege pentru firmă și emblemă nu ne sunt de niciun folos.
·         Nici faptul că firma S.C. Exemplu S.R.L. deține numele de domeniu ”www.exemplu.com” nu este de folos, acest drept nefiind unul de interzicere a utilizării denumirii ”Exemplu”.
·         Nu ajută deloc nici faptul că denumirea ”Exemplu”, așa cum a fost ea utilizată de firma S.C. Exemplu S.R.L., se bucură de un grad ridicat de cunoaștere în rândul consumatoril, dar de regula, numai intr-o  o anumită zonă,  care nu se ridică însă la nivelul întregii țări.

Nu rămân decât pierderile.
  
Situația ar fi fost cu totul diferită dacă denumirea ”Exemplu” ar fi fost înregistrată ca marcă - cel mai târziu în momentul în care produsele și/sau serviciile oferite consumatorilor sub această marcă au început să fie intens promovate. Aceasta pentru că Legea nr. 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice, republicată, conferă titularilor de mărci înregistrate drepturi exclusive de utilizare, iar utilizarea neautorizată a unei mărci înregistrate constituie infracțiunea de contrafacere, sancționată de lege cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.
Prin aceste prevederi legale, o marcă înregistrată, este un drept de proprietate industrială care capătă valențele unei arme, deopotrivă ofensive și defensive, deosebit de eficace.
Ofensivă pentru că marca înregistrată constituie un excelent mijloc de marketing și provovare menit să crească segmentul de piață pe care firma titular al mărcii își desfășoară activitatea, și defensivă pentru că drepturile conferite de marca înregistrată oferă posibilitatea interzicerii utilizării unei mărci identice sau similare pentru aceleași produse și/sau servicii sau pentru unele asemănătoare, ceea ce reprezintă o foarte bună apărare a segmentului de piață respectiv.

Cele menționate anterior au niște efecte foarte importante.
·         În primul, rând rezultă foarte clar faptul că marca înregistrată reprezintă o garanție a investițiilor făcute în promovarea produselor și/sau serviciilor proprii, precum și a celor făcute în creșterea continuă a calității acestora.
·         În al doilea rând, existența unei mărci înregistrate, poate chiar a mai multora, reprezintă garanția posibilității exercitării unui anumit nivel de control asupra segmentului de piață vizat, ceea ce nu este deloc puțin lucru.
·         În al treilea rând, dar în nici un caz în ultimul rând, pentru că avantajele unei mărci înregistrate sunt mult mai multe, existența unei mărci înregistrate în patrimoniul firmei reprezintă nu numai o serie de posibilități de profit suplimentar, dar și un aport considerabil la imaginea firmei respective, cu o creștere de valoare a afacerii în ansamblul ei.

În concluzie, o afacere trebuie neaparat susținută cu un portofoliu solid de drepturi de proprietate industrială, dintre care marca este poate cel mai important din punctul de vedere al oricărui intreprinzător. Si atenție, pentru orice fel de business.

joi, 16 aprilie 2015

Un nou inceput



Ce a fost, nu poate fi schimbat.
Ce este, de asemenea nu poate fi schimbat, fiind o consecință a ceea ce a fost.
Viitorul însă stă în puterea noastră să-l construim, mai bun sau mai rău, după cum ne dictează inima sau interesele, după cât bine vrem sau nu să facem semenilor nostri.
Acest blog a avut o menire, dar vremurile s-au schimbat. Trebuie și el să se schimbe, trebuie și el să se adapteze, racordându-se unor noi obiective. Ce-a fost a fost și va rămâne pentru oricine și oricând va dori să se documenteze.
De-acum încolo blogul acesta se va reconstitui într-un instrument de ajutor nemijlocit oferit tuturor celor care au nevoie să știe ceva în domeniul proprietății industriale, de la banalități la lucruri mai complicate, de la nimicuri la lucruri mari și importante, fără a depăși însă raportul dintre general și particular specific oricărei publicații de specialitate.
Ne vom strădui să găsim lucruri interesante pe care să le dezbatem în beneficiul tuturor. Să creștem gradul de informare în domeniu pentru a crește nevoia de noi și noi informații, plecând de la o realitate de necontestat: piața nu va fi niciodată saturată de drepturi de proprietate industrială ceea ce se reflectă într-o continuă nevoie de informare, la toate nivelurile, de toate gradele și în toate domeniile specifice.

What was cannot be changed.
What is cannot be changed either, being a consequence what was.
But the future is in our hands, we can build it for better or for worse, depending on our hearts or interests, depending on the good or bad we want to do to our fellows.
This blog was made with a purpose, but times changed. Thus, it has to change also, to adapt and to serve new objectives. What was done is not lost, and is available for everyone willing to search, anytime.
As from now on, the blog will become a tool to be used by anybody needing to know about industrial property, from simple to complex knowledge, from rubble to specialization, without overpassing the natural border between general and particular, as in any specialized publication.
I will do my best to provide interesting topics for debate for everybody’s benefit. I will struggle to increase the degree of awareness in the field of Industrial Property and thus, the need of more information will be natural.
This mission starts based on one indisputable statement: markets will never-ever become saturated by industrial property rights, thus information & training in this domain are as necessary, for all levels/degrees/type of business, as air to breathe.

miercuri, 24 decembrie 2014

Dragi prieteni,
Va doresc tuturor un Craciun Fericit si un An Nou cu sanatate, bucurii si multe realizari.
Va multumesc pentru sprijinul pe care l-am simtit venind de la voi.
Din pacate nu am terminat. Este numai o noua faza. Vom vedea.
Numai bine pentru voi toti,
Ovidiu

Dear friends,
I wish you all a Merry Christmas and a New Year full of health, happiness and accomplishments.
Thank you for the support that I felt coming from you.
Unfortunately I didn't finish my job. It is only a new phase. We will see.

All the best for you all,
Ovidiu

marți, 7 octombrie 2014

I am very satisfied, but I don't deserve what happens!
Even that I didn't have any activity on my blog for months, this week I already have 38 visitors!
Thank you very much everyone!
You don't even think how much you helped me, how much meant for me that all the time I saw that the number of interested persons about my problem increased continuously.
Thank you for all the power that I took from each of you, from everywhere you are, from India to United States, from Sweden to Spain.
That power that you gave me, my friends from everywhere, in the most difficult moments of my career, obliges me to continue.
All the best for you all and thank you very much once again!
I will keep you informed!






joi, 5 iunie 2014

And... the end!



Point 26 of the instruction has the following content:

In the case when,  according to  Article 22 of the trademarks law, the accelerated examination procedure is requested, this must be accompanied by the proof of payment of the corresponding fee without which the Trademarks and Geographical Indications Division cannot fit within the examination of the trademark application in three months.
The applicant of a trademark application who wishes accelerated examination must state this expressly in the trademark application form, which will be amended accordingly. The request for the accelerated examination must be accompanied by the copy of the proof of payment of the additional fee, according to Article 22(2) of the trademarks law.
Any accelerated examination request filed with OSIM after the date of the publication the trademark application cannot be considered even if it is accompanied by a payment of the legal fee and the payment made shall be refunded.

There is a principle known as that "ubi lex non distinguit nec nos distinguere debemus". The law does not provide for any special obligation of the applicant when he wants an accelerated examination, besides the payment of the examination fee substantially increased. Imposing a specific moment for the accelerated examination fee has no legal basis. Any bona fide specialist understands that article 22 paragraph 1 and 2, in conjunction with Article 1 of OG 41/1998, republished, means that the period of 6 or 3 months is running from the moment when the legal fee is paid due to the wording of Article 22(1) of the trademark law, "on condition of payment of filing fee and examination fee required by the trademarks law”. Accelerated examination is a special way which anyway cannot circumvent the legal procedures of opposition examination proceedings, which means prolonging the examination more than the three months stipulated by law. The legal fee for accelerated examination is three times higher than the normal examination and claiming it at the moment of the filing, when you still do not know if there will be or not filed an opposition against the trademark application is also unfair to the applicant, besides being illegal.

The Service Instruction no. 5/2012 is an error, starting from editing to the overwhelming majority of its content. Why was it necessary to roughly change the law through this service instruction, why OSIM examiners were forced to break the law applying this service instruction and how these actions of the authors of the instruction are positioned vs. the malfeasance of abuse, is to be established by the law enforcement bodies.

In the end, the Service Instruction no 5/2012 is the expression of the inability to understand that the world has changed, that a state institution cannot dictate something just because it wants so, firstly it must be legal, and not only that. It must be oriented to those people who are interested in the services provided by OSIM and pay the fees from which we live, those who are working in OSIM. Today nobody forces anyone to register a trademark, and the person concerned will address an application to OSIM only to the extent that this institution is attractive, respects the law and respects the citizens’ rights and interests. Otherwise, there are various possibilities to obtain registration of a mark to choose from, and OSIM… will remain with the “October instruction”! Only.

Anyway, point 26 of the instruction is caducous because last week, in a tentative of fully modifying of the Article 22 of the trademark law, the accelerated examination was repealed. So, the fee was not diminished but complete eliminated, not because the accelerated examination is now for free, just because is not anymore an option for the applicants!  

miercuri, 4 iunie 2014

This evening points 16, 17 and 18. Tomorrow, the end...



Point 16 of the instruction has the following content:

In case of submission of one or more oppositions concerning the same trademark application (abbreviation into Romanian = CIM), the following principles will be taken into account:
a) If against a CIM  are filled more oppositions, each is solved   separately, in chronological order of their submission date and there will be issued  a Notice  for each opposition resolved.
b) If against a CIM are filled more oppositions, each is solved separately, without considering that by the admission of one opposition, the others remain without object.
c) The Notices on solving the oppositions against the same CIM will be transmitted to the examiner. The decision concerning the trademark application will clearly mention these Notices for every opposition separately and will be duly and completely motivated.

The "principles" contained in point 16 of the instruction are as illegal as the provisions contained in point 14 of the same instruction. Again the authors do not understand that the parties, in opposition proceedings, must be equal and the conflicting rights invoked must be valid. FOR BOTH! This is a principle stated in the Article 20(3) of the trademarks law. If the first opposition is solved in favour of the opponent and the trademark application is rejected in its entirety, then one of the parties involved in the second opposition holds an uncertain right and, based on the symmetry principle, it should be suspended until the decision of the first opposition remains final. Only then it can decide on the other opposition(s). And yes, if the solution is finally confirmed, the other opposition has no object anymore thus, the fee must be returned to that opponent. Again the instruction, in this point 16, violates the principles of the trademark law, imposes unnecessary work and disadvantages the owners of the earlier trademarks involved. Only because of lack of experience in the trademark examination procedures!


Point 17 of the instruction requires:

In the application form for registration of the trademark shall be inserted a new section as follows: The applicant declares on his own responsibility, the registration of the trademark is required in good faith.

Is it not obvious that, until it is proven otherwise, in all cases good faith is presumed?
On the other hand, when the online filing procedure and form were implemented, in the framework of a cooperation programme with a European Agency, this provision in the instruction was instantly “forgotten”.


Point 18 of the instruction has the following content:

The trademark applications filed using the international route are examined, by the Bureau of International Examination, under Article 64 and 65 of the trademarks law and Common Regulations Under the Madrid Agreement Concerning the International Registration of Marks and the Protocol Relating to that Agreement.

Although seemingly innocuous, this point 18 of the instruction violates the principle of equal treatment contained in art. 2 of the Paris Convention for the Protection of Industrial Property, Act of Lisbon, in that the Instruction´s provisions do not apply to the international trademark applications. They will be examined "under Article 64 and 65 of the trademarks law and Common Regulation… ", which means that they will not "benefit" of the changes and interpretations to the trademarks law and implementation regulation coming from the provisions of the Service Instruction no 5/2012, changes and interpretations, outside the trademarks law and its spirit, that apply only for national applications. Why?

Provisions contained in the instruction at points 19 to 21 are useless because in OSIM, at least after the entry into force of the new law, on May 10, 2010, we proceeded in the same manner, and the provisions contained in sections 22 to 25 are organizational issues.